Escaping the commoditization trap by going downstream : how does a manufacturer manage its capabilities to create wealth from solutions?
Huikkola, Tuomas (2017)
Huikkola, Tuomas
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-763-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-763-7
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Teknologiayritykset tarjoavat aikaisempaa enemmän palveluita asiakkailleen. Syinä tähän ovat taloudellinen epävarmuus, globalisaatio sekä valmistus- ja tuoteliiketoiminnan hyödykkeistyminen. Palveluiden avulla teknologiayritykset ovat pyrkineet saavuttamaan tasaisemman tulovirran, joka auttaa suhdannevaihteluiden yli. Teknologiayritykset ovat siten alkaneet muistuttaa palveluyrityksiä palveluiden muodostaessa merkittävän osan niiden kokonaisliikevaihdosta ja -tuloksesta. Tätä strategista siirtymää kuvataan palvelullistumisilmiöksi, jonka on nähty tuottavan erilaisia strategisia, taloudellisia ja markkinoinnillisia hyötyjä.
Väitöskirja rakentuu resurssiperustaisen strategianäkemyksen ja palvelullistamiskirjallisuuden perustalle vastaten seuraavaan tutkimuskysymykseen: Miten teknologiayritys johtaa resursseja ja kyvykkyyksiään luodakseen arvoa asiakaskohtaisista palveluista ja ratkaisuista? Väitöskirja pyrkii vastaamaan tähän tutkimuskysymykseen neljän toisiinsa kytkeytyneen tutkimusartikkelin avulla. Väitöskirjan tutkimustapana on laadullinen vertaileva monitapaustutkimus. Sen kohteena ovat olleet palvelu- ja ratkaisuliiketoiminnan avulla kansainvälisesti menestyneet suomalaiset teknologiayritykset. Väitöskirja pyrkii lisäämään ymmärrystä resurssien johtamisen käytännöistä palvelullistamisen kontekstissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan menestyneet palvelullistuneet teknologiayritykset kehittävät järjestelmällisesti kyvykkyyksiä, jotka mahdollistavat tiiviimmän yhteistyön heidän asiakkai-densa kanssa. Se on tapahtunut esimerkiksi kehittämällä konsultatiivista myyntikyvykkyyttä tai operoimalla asennettua laitekantaa älykkäämmin. Toiseksi, tutkimuksen tulokset osoittavat, että menestyneet yritykset hyödyntävät aktiivisesti olemassa olevia kyvykkyyksiä uusilla toimialoilla ja tuote-palveluyhdistelmissä. Se on tapahtunut esimerkiksi laajentamalla palveluporftolion kehittämiseen liittyviä kyvykkyyksiä nykyisten asiakkaiden kanssa.
Kolmanneksi, menestyneet valmistavat teknologiayritykset luopuivat järjestelmällisesti ydinliiketoimintaan kuulumattomista tai valmistustoimintaan liittyvistä kyvykkyyksistä keskittyäkseen uuden strategian mukaisten kyvykkyyksien kehittämiseen.
Tutkimuksen mukaan siirtymä tuotteista palveluihin ei tapahdu hetkessä, eikä se ole toimiva strategia kaikille valmistaville yrityksille. Tutkimusten tulosten valossa tämä strateginen siirtymä vaatii aikaa, näkemystä ja sitoutumista teknologiayrityksen ylimmältä johdolta sisäisten ja ulkoisten voimavarojen kehittämiseen ja uudelleensuuntaamiseen.
Väitöskirja rakentuu resurssiperustaisen strategianäkemyksen ja palvelullistamiskirjallisuuden perustalle vastaten seuraavaan tutkimuskysymykseen: Miten teknologiayritys johtaa resursseja ja kyvykkyyksiään luodakseen arvoa asiakaskohtaisista palveluista ja ratkaisuista? Väitöskirja pyrkii vastaamaan tähän tutkimuskysymykseen neljän toisiinsa kytkeytyneen tutkimusartikkelin avulla. Väitöskirjan tutkimustapana on laadullinen vertaileva monitapaustutkimus. Sen kohteena ovat olleet palvelu- ja ratkaisuliiketoiminnan avulla kansainvälisesti menestyneet suomalaiset teknologiayritykset. Väitöskirja pyrkii lisäämään ymmärrystä resurssien johtamisen käytännöistä palvelullistamisen kontekstissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan menestyneet palvelullistuneet teknologiayritykset kehittävät järjestelmällisesti kyvykkyyksiä, jotka mahdollistavat tiiviimmän yhteistyön heidän asiakkai-densa kanssa. Se on tapahtunut esimerkiksi kehittämällä konsultatiivista myyntikyvykkyyttä tai operoimalla asennettua laitekantaa älykkäämmin. Toiseksi, tutkimuksen tulokset osoittavat, että menestyneet yritykset hyödyntävät aktiivisesti olemassa olevia kyvykkyyksiä uusilla toimialoilla ja tuote-palveluyhdistelmissä. Se on tapahtunut esimerkiksi laajentamalla palveluporftolion kehittämiseen liittyviä kyvykkyyksiä nykyisten asiakkaiden kanssa.
Kolmanneksi, menestyneet valmistavat teknologiayritykset luopuivat järjestelmällisesti ydinliiketoimintaan kuulumattomista tai valmistustoimintaan liittyvistä kyvykkyyksistä keskittyäkseen uuden strategian mukaisten kyvykkyyksien kehittämiseen.
Tutkimuksen mukaan siirtymä tuotteista palveluihin ei tapahdu hetkessä, eikä se ole toimiva strategia kaikille valmistaville yrityksille. Tutkimusten tulosten valossa tämä strateginen siirtymä vaatii aikaa, näkemystä ja sitoutumista teknologiayrityksen ylimmältä johdolta sisäisten ja ulkoisten voimavarojen kehittämiseen ja uudelleensuuntaamiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [501]