Poikkifunktionaalisen tuotekehitystiimin tuloksellisuus – Case-analyysi onnistuneista ja epäonnistuneista tuotekehityshankkeista
Heikkilä, Marjo-Riitta (2006)
Heikkilä, Marjo-Riitta
2006
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida poikkifunktionaalisen tuotekehitystiimin latautuneisuuden, markkinoinnin huomioimisen sekä nopeuden roolia tiimin tuloksellisuuden edistäjänä. Ensimmäisenä tarkastelun kohteena on innovatiivisen tuotekehityskulttuurin käsite ja sen syntyyn vaikuttavat tekijät, minkä jälkeen tutkitaan innovatiivisen tuotekehityskulttuurin suhdetta syntyvien innovaatioiden aitouteen ja tuotekehitysprosessin laadukkuuteen. Tutkielmassa luodaan myös teoreettinen viitekehys, joka kuvaa poikkifunktionaalisen tuotekehitystiimin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä niiden suhdetta toisiinsa. Erityiseksi tutkimisen kohteeksi tässä nostetaan tuotekehitystiimin latautuneisuus, markkinoinnin huomioiminen sekä tuotekehitysprosessin nopeus, koska näillä tekijöillä nähdään olevan erityistä vaikutusta tiimin tuloksellisuudelle. Empiirisessä tutkimuksessa analysoidaan teoriaosuudessa esiin nousseiden tuotekehitystiimin tuloksellisuuteen vaikuttavien tekijöiden merkitystä kohdeyritysten ja asiantuntijaorganisaatioiden välisen tiimin menestymiselle. Työn tutkimusote on deskriptiivis-analyyttinen. Sen empiirinen osa on luonteeltaan laadullinen ja perustuu sekundääriaineistoon, jossa on tutkittu tuotekehitystyön onnistumista elintarvikealalla vuonna 2004. Innovatiivisuus on yksi tuloksellisuuden avaintekijöistä. Innovatiivisuuden kautta tuotekehityksessä syntyy uusia tuotteita. Tuotekehityksessä syntyneen tuotteen menestyminen vaatii myös tuotekehitystiimin menestymistä. Tähän puolestaan tarvitaan muun muassa tiimin jäsenten toimivaa ja tehokasta yhteistyötä. Tällaiseen yhteistyöhön vaikuttaa tiimin latautuneisuus, joka nähdään tässä tutkielmassa tiimiä kannustavaksi sisäiseksi voimaksi sen pyrkiessä haastaviin tavoitteisiin. Sen osalta tiimin menestymistä edesauttavat empiirisen tutkimuksen mukaa luottamuksellinen ilmapiiri sekä selkeästi määritellyt tavoitteet. Tuotekehityksessä tarvitaan monenlaisen osaamisen yhdistämistä koko prosessin aikana. Markkinoinnin rooli eri alan osaajien välisessä yhteistyössä on nähty tuotekehityksen menestyksen kannalta merkittäväksi. Empiiristen tutkimustulosten perusteella havaitaan kuitenkin, ettei markkinointia niin kuin ei muitakaan toimintoja tulisi ylikorostaa tuotekehitystyössä vaan eri funktioista tulleiden tiimin jäsenten välisen yhteistyön tulisi olla tasapainoista. Tuotekehitystiimin menestymisen kannalta on erityisen tärkeää, että osataan hallita tuotekehitykseen kuluvaa aikaa. Mitä nopeampaa tuotekehitys on, sitä todennäköisempää on myös, ettei tuote ole ehtinyt vanhentua markkinoilla. Nopeuden kautta saadaan myös etumatkaa kilpailijoihin nähden. Empiirisen tutkimuksen perusteella havaitaan, että tärkeää on käyttää ja säästää aikaa oikeissa paikoissa.