Organisaation sisäinen viestintä - Tutkimuskohteena Autokeskus Oy
Haveri, Taru (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Organisaation toiminta on mahdollista vain, kun sen eri osat viestivät keskenään. Ilman viestintää organisaatiossa harva tietäisi mitä ollaan tekemässä ja miksi. Viestintä näin ollen mahdollistaa organisaation tavoitteiden saavuttamisen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation henkilöstön viestintätyytyväisyys, viestintäkanavien käyttöä sekä miten hyvin organisaatiossa järjestetty sisäinen viestintäkampanja on onnistunut. Viestintätyytyväisyyden sekä viestintäkanavien käytön tutkimus toteutettiin Osmo A. Wiion luoman OCD-mittariston avulla. Sisäisen viestintäkampanjan tavoitteena oli lisätä henkilöstön tietoa kohdeorganisaatiosta. Onnistumista tutkittiin haastattelemalla henkilöstöä ennen ja jälkeen kampanjan, ja vertailemalla haastattelujen tuloksia.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään sisäisen viestinnän tehtäviä, siinä käytettäviä kanavia sekä viestinnän onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan viestintäkampanjoiden erityispiirteitä.
Tutkimuksessa havaittiin henkilöstön olevan melko tyytyväistä viestintään. Tehtäväryhmistä mekaanikot todettiin haasteellisimmiksi viestinnän kannalta, sillä he ovat täysin organisaatiossa harjoitettavan sähköisen viestinnän ulkopuolella. Tutkimuksessa havaittiin, että henkilöstö käyttää ensisijaisena tietolähteenään lähes kaikissa aiheissa lähintä esimiestä. Muuten kanavien käyttö ei ollut erityisen systemaattista. Viestintäkampanjan todettiin lisänneen tietoa muutamasta aiheesta, mutta pääasiassa vaikutukset olivat vähäiset.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation henkilöstön viestintätyytyväisyys, viestintäkanavien käyttöä sekä miten hyvin organisaatiossa järjestetty sisäinen viestintäkampanja on onnistunut. Viestintätyytyväisyyden sekä viestintäkanavien käytön tutkimus toteutettiin Osmo A. Wiion luoman OCD-mittariston avulla. Sisäisen viestintäkampanjan tavoitteena oli lisätä henkilöstön tietoa kohdeorganisaatiosta. Onnistumista tutkittiin haastattelemalla henkilöstöä ennen ja jälkeen kampanjan, ja vertailemalla haastattelujen tuloksia.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään sisäisen viestinnän tehtäviä, siinä käytettäviä kanavia sekä viestinnän onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan viestintäkampanjoiden erityispiirteitä.
Tutkimuksessa havaittiin henkilöstön olevan melko tyytyväistä viestintään. Tehtäväryhmistä mekaanikot todettiin haasteellisimmiksi viestinnän kannalta, sillä he ovat täysin organisaatiossa harjoitettavan sähköisen viestinnän ulkopuolella. Tutkimuksessa havaittiin, että henkilöstö käyttää ensisijaisena tietolähteenään lähes kaikissa aiheissa lähintä esimiestä. Muuten kanavien käyttö ei ollut erityisen systemaattista. Viestintäkampanjan todettiin lisänneen tietoa muutamasta aiheesta, mutta pääasiassa vaikutukset olivat vähäiset.