GRAFIIKAN JA ÄÄNIEN MERKITYS PELIKOKEMUKSELLE
Huhtala, Jussi (2016)
Huhtala, Jussi
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää miten videopelien grafiikat ja äänimaailma vaikuttavat pelaajan kokemaan pelikokemukseen, sekä miten niitä hyödyntämällä voidaan luoda pelaajalle mahdollisimman hyvä pelikokemus. Tutkimuksella pyritään auttamaan pelinkehittäjiä ymmärtämään pelikokemusta paremmin, sekä sitä kuinka pelien grafiikat ja äänimaailma siihen vaikuttavat.
Tutkimuksen teoreettinen puoli rakennetaan pelikokemusta ja pelitutkimusta käsittelevästä aikaisemmasta tutkimuksesta. Tutkimuksessa käydään läpi pelikokemukseen vaikuttavia tekijöitä kuten Csíkszentmihályin flow-teoriaa sekä immersiota, joka syntyy pääasiassa videopelien grafiikoiden äänimaailman ja pelattavuuden ansiosta. Pelitutkimus osuuteen kuuluu myös videopelien grafiikan ja äänimaailman teoriaa, sekä tutkimusta miten niitä käytetään hyödyksi pelikokemuksen luomisessa. Teoriaosuudessa luodaan myös taustaa sille, mistä hyvä pelikokemus koostuu ja mitkä tekijät ovat avainasemassa siihen vaikuttavissa tekijöissä. Tutkimuksen toisessa osassa suoritetaan kontrolloitu koe, jossa grafiikan ja äänimaailman vaikutusta pelikokemukseen tarkastellaan peluuttamalla tutkimukseen apuvälineeksi kehitetyn pelin eri versioita kuudella peliharrastajalla. Pelin versiot vaihtelevat graafisen ulkoasun ja äänimaailman osalta, sen pelattavuuden kuitenkin pysyessä ennallaan. Kokeen jälkeen koehenkilöille suoritetaan haastattelu heidän kokemuksiensa pohjalta.
Aiemman tutkimuksen ja kontrolloidun kokeen perusteella pystyttiin muodostamaan suhteellisen tarkka käsitys siitä, mitkä tekijät ovat olennaisimpia asioita hyvän pelikokemuksen saavuttamisessa ja kuinka pelin äänimaailma ja graafinen ulkoasu siihen vaikuttavat. Pelin näyttävä graafinen toteutus voi parhaimmillaan syventää pelaajan kokemaa pelikokemusta, mutta se ei ole tärkeimmässä roolissa hyvän pelikokemuksen saavuttamisessa. Grafiikoiden on oltava yhdenmukaiset ja niiden on tuettava pelimaailmaa, sekä pelattavuutta. Pelien äänimaailma on myös tärkeä vaikuttaja immersion ja hyvän pelikokemuksen luonnissa. Äänien on grafiikoiden tapaan oltava yhdenmukaiset, sekä niiden on tuettava pelimaailmaa ja pelattavuutta tai ne voivat rikkoa immersion.
Tutkimuksen teoreettinen puoli rakennetaan pelikokemusta ja pelitutkimusta käsittelevästä aikaisemmasta tutkimuksesta. Tutkimuksessa käydään läpi pelikokemukseen vaikuttavia tekijöitä kuten Csíkszentmihályin flow-teoriaa sekä immersiota, joka syntyy pääasiassa videopelien grafiikoiden äänimaailman ja pelattavuuden ansiosta. Pelitutkimus osuuteen kuuluu myös videopelien grafiikan ja äänimaailman teoriaa, sekä tutkimusta miten niitä käytetään hyödyksi pelikokemuksen luomisessa. Teoriaosuudessa luodaan myös taustaa sille, mistä hyvä pelikokemus koostuu ja mitkä tekijät ovat avainasemassa siihen vaikuttavissa tekijöissä. Tutkimuksen toisessa osassa suoritetaan kontrolloitu koe, jossa grafiikan ja äänimaailman vaikutusta pelikokemukseen tarkastellaan peluuttamalla tutkimukseen apuvälineeksi kehitetyn pelin eri versioita kuudella peliharrastajalla. Pelin versiot vaihtelevat graafisen ulkoasun ja äänimaailman osalta, sen pelattavuuden kuitenkin pysyessä ennallaan. Kokeen jälkeen koehenkilöille suoritetaan haastattelu heidän kokemuksiensa pohjalta.
Aiemman tutkimuksen ja kontrolloidun kokeen perusteella pystyttiin muodostamaan suhteellisen tarkka käsitys siitä, mitkä tekijät ovat olennaisimpia asioita hyvän pelikokemuksen saavuttamisessa ja kuinka pelin äänimaailma ja graafinen ulkoasu siihen vaikuttavat. Pelin näyttävä graafinen toteutus voi parhaimmillaan syventää pelaajan kokemaa pelikokemusta, mutta se ei ole tärkeimmässä roolissa hyvän pelikokemuksen saavuttamisessa. Grafiikoiden on oltava yhdenmukaiset ja niiden on tuettava pelimaailmaa, sekä pelattavuutta. Pelien äänimaailma on myös tärkeä vaikuttaja immersion ja hyvän pelikokemuksen luonnissa. Äänien on grafiikoiden tapaan oltava yhdenmukaiset, sekä niiden on tuettava pelimaailmaa ja pelattavuutta tai ne voivat rikkoa immersion.