Musiikkivideot ideologisten viestien välittäjinä
Hautamäki, Mari (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaisia ideologisia viestejä yhdysvaltalaista populaarimusiikkia edustavat, 2010-luvun jälkeen julkaistut musiikkivideot sisältävät. Ideologisilla viesteillä tarkoitetaan musiikkivideoiden audiovisuaalisen kerronnan, eli äänen, liikkuvan kuvan sekä näiden vuorovaikutuksen kautta välitettäviä näkemyksiä, jotka kuvaavat jollain tavoin maailman sen hetkistä tilaa. Tutkimuksen aineisto koostuu 22 musiikkivideosta, joista jokainen on ollut ehdolla musiikkitelevisio MTV:n vuosittain järjestämässä Video Music Awards -palkintogaalassa kategoriassa nimeltään Best video with a social message.
Tutkimuksessa musiikkivideot luokitellaan ensin sisältöjensä perusteella niitä kuvaaviin pääteemoihin, jonka jälkeen keskenään samankaltaiset videot jaetaan vielä omiin ryhmiinsä. Tämän jälkeen tutkitaan, minkälaisia kerrontatapoja musiikkivideoissa käytetään. Ideologiset viestit rakentuvat musiikkivideoiden audiovisuaalisesta kerronnasta tunnistettavien pääteemojen ja kerrontatapojen muodostamasta kokonaisuudesta sekä niiden kautta tunnistettavista merkityksistä, jotka kuvaavat jotakin sosiaalista, kulttuurista tai yhteiskunnallista aihetta.
Videot olivat jaettavissa pääteemojensa ja sisältöjensä perusteella kolmeen erilaiseen ryhmään, jotka kuvasivat joko yksilön hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin tai yhteiskunnalliseen valveutumiseen liittyviä näkemyksiä. Teemoihin liittyvät näkemykset esitettiin aina jonkinlaisen ongelman kautta, joka liittyi ihmisten välisiin epäoikeudenmukaisiin tilanteisiin ja niistä aiheutuviin seurauksiin, kuten kiusaamiseen, väkivaltaan tai itsetunto-ongelmiin. Kerronnan pääosassa olivat lähes poikkeuksetta nuoret henkilöt. Musiikkivideoilla käytettiin narratiivista, dokumentoivaa ja kokeellista kerrontatapaa, joista narratiivinen kerrontatapa oli yleisin. Musiikkivideoiden kerronnasta tunnistettavat ideologiset viestit olivat luonteeltaan neutraaleja, mutta toiveikkaita. Niissä korostettiin yksilön merkityksellisyyttä ja kykyä vaikuttaa tulevaisuuteen myönteisesti.
Tulokset viittaavat siihen, että musiikkivideoiden tarkoituksena on esittää kohderyhmälleen yleisesti hyväksyttäviä elämänohjeita, eikä tuoda esiin minkäänlaisia radikaaleja kannanottoja. Tähän vaikuttavat todennäköisesti musiikkivideoiden kaupalliset tarkoitusperät sekä pyrkimys muokata videoilla esiintyvien artistien julkisuuskuvaa, eli imagoa entistä ihmisläheisemmäksi ja hyväksyttävämmäksi.
Tutkimuksessa musiikkivideot luokitellaan ensin sisältöjensä perusteella niitä kuvaaviin pääteemoihin, jonka jälkeen keskenään samankaltaiset videot jaetaan vielä omiin ryhmiinsä. Tämän jälkeen tutkitaan, minkälaisia kerrontatapoja musiikkivideoissa käytetään. Ideologiset viestit rakentuvat musiikkivideoiden audiovisuaalisesta kerronnasta tunnistettavien pääteemojen ja kerrontatapojen muodostamasta kokonaisuudesta sekä niiden kautta tunnistettavista merkityksistä, jotka kuvaavat jotakin sosiaalista, kulttuurista tai yhteiskunnallista aihetta.
Videot olivat jaettavissa pääteemojensa ja sisältöjensä perusteella kolmeen erilaiseen ryhmään, jotka kuvasivat joko yksilön hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin tai yhteiskunnalliseen valveutumiseen liittyviä näkemyksiä. Teemoihin liittyvät näkemykset esitettiin aina jonkinlaisen ongelman kautta, joka liittyi ihmisten välisiin epäoikeudenmukaisiin tilanteisiin ja niistä aiheutuviin seurauksiin, kuten kiusaamiseen, väkivaltaan tai itsetunto-ongelmiin. Kerronnan pääosassa olivat lähes poikkeuksetta nuoret henkilöt. Musiikkivideoilla käytettiin narratiivista, dokumentoivaa ja kokeellista kerrontatapaa, joista narratiivinen kerrontatapa oli yleisin. Musiikkivideoiden kerronnasta tunnistettavat ideologiset viestit olivat luonteeltaan neutraaleja, mutta toiveikkaita. Niissä korostettiin yksilön merkityksellisyyttä ja kykyä vaikuttaa tulevaisuuteen myönteisesti.
Tulokset viittaavat siihen, että musiikkivideoiden tarkoituksena on esittää kohderyhmälleen yleisesti hyväksyttäviä elämänohjeita, eikä tuoda esiin minkäänlaisia radikaaleja kannanottoja. Tähän vaikuttavat todennäköisesti musiikkivideoiden kaupalliset tarkoitusperät sekä pyrkimys muokata videoilla esiintyvien artistien julkisuuskuvaa, eli imagoa entistä ihmisläheisemmäksi ja hyväksyttävämmäksi.