Nopean tuotekehityksen toteuttaminen: kartoitus nopean tuotekehityksen vaikutuksesta valmistuvien tuotteiden laatuun elintarvikealalla
Huhtala, Hanna (2016)
Huhtala, Hanna
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritykset voivat saavuttaa kilpailijoista erottuvan markkina-aseman reagoimalla nopeasti markkinoilla havaitsemiinsa muutoksiin ja asiakkaiden esittämiin vaatimuksiin. Toisaalta, elintarvikealalla yritykset usein luottavat omaan osaamiseensa sekä hallittujen tuotekehityksen prosessivaiheiden suorittamiseen. Näin ollen, tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yritysten kokemusten kautta, miten nopeasti toteutettu tuotekehitys vaikuttaa elintarvikealan yritysten valmistamiin tuotteisiin sekä millaisin menetelmin ja motiivein yritykset suorittavat nopeutetut tuotekehitysprosessit.
Tutkimuksen rakenne muotoutui aihetta käsittelevästä kirjallisuuskatsauksesta sekä haastatteluin ja kysymyslomakkein kerätystä empiirisestä tutkimusaineistosta. Empiirisen aineiston materiaalin keräys suoritettiin ajanjaksolla 4.4.–27.4.2016, joka kattoi kymmenen yrityksen kysymyslomakkeeseen vastaamisen, joista lisäksi seitsemän antoi puhelimitse suoritetun haastattelun.
Tutkimuksessa tarkasteltiin nopean tuotekehityksen vaikutusta elintarvikealan yrityksiin tuotekehitystoimintojen kohdentamisen ja käytetyn ajan kautta. Tällöin, nopeuttamisen keinot näyttäytyivät merkittävässä roolissa, jonka vuoksi tutkimuksessa haluttiin arvioida kuluttajien ja yhteistyökumppanien sekä markkinatilanteiden vaikutusta uuteen valmistuvaan tuotteeseen ja lopulliseen onnistumiseen. Lisäksi, tutkimuksessa painotettiin laadukkuuden merkitystä osana kuluttajien vaatimusten täyttämistä sekä varsinaisen tuotekehityksen nopeuttamisen vaikutusta laatuun ja valmistettavien tuotteiden testaamiseen.
Tutkimustuloksena havaittiin elintarvikealan yritysten toteuttavan nopeutettua tuotekehitystä hyvin samankaltaisin menetelmin ja metodein, kuin kirjallisuudesta tehtyjen havaintojen kautta pystytään toteamaan. Toisaalta, asiakaslähtöisyyden toteutuminen muodosti hieman teoriasta poikkeavanlaisia johtopäätöksiä tutkimukseen, jonka vuoksi asiakaslähtöisyyden näkökulman avulla voidaan muodostaa tutkimukselle jatkotutkimusmahdollisuus.
Tutkimuksen rakenne muotoutui aihetta käsittelevästä kirjallisuuskatsauksesta sekä haastatteluin ja kysymyslomakkein kerätystä empiirisestä tutkimusaineistosta. Empiirisen aineiston materiaalin keräys suoritettiin ajanjaksolla 4.4.–27.4.2016, joka kattoi kymmenen yrityksen kysymyslomakkeeseen vastaamisen, joista lisäksi seitsemän antoi puhelimitse suoritetun haastattelun.
Tutkimuksessa tarkasteltiin nopean tuotekehityksen vaikutusta elintarvikealan yrityksiin tuotekehitystoimintojen kohdentamisen ja käytetyn ajan kautta. Tällöin, nopeuttamisen keinot näyttäytyivät merkittävässä roolissa, jonka vuoksi tutkimuksessa haluttiin arvioida kuluttajien ja yhteistyökumppanien sekä markkinatilanteiden vaikutusta uuteen valmistuvaan tuotteeseen ja lopulliseen onnistumiseen. Lisäksi, tutkimuksessa painotettiin laadukkuuden merkitystä osana kuluttajien vaatimusten täyttämistä sekä varsinaisen tuotekehityksen nopeuttamisen vaikutusta laatuun ja valmistettavien tuotteiden testaamiseen.
Tutkimustuloksena havaittiin elintarvikealan yritysten toteuttavan nopeutettua tuotekehitystä hyvin samankaltaisin menetelmin ja metodein, kuin kirjallisuudesta tehtyjen havaintojen kautta pystytään toteamaan. Toisaalta, asiakaslähtöisyyden toteutuminen muodosti hieman teoriasta poikkeavanlaisia johtopäätöksiä tutkimukseen, jonka vuoksi asiakaslähtöisyyden näkökulman avulla voidaan muodostaa tutkimukselle jatkotutkimusmahdollisuus.