Työnantajan imago ja sen vaikutukset työnhakupäätöksiin: Case Wärtsilä
Hasselblatt, Mathias (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää Wärtsilä Oyj:n työnantajaimagon ulottuvuuksia sieltä työtähakeneiden keskuudessa, sekä ulottuvuuksien vaikutuksia hakijoiden työnhakupäätöksiin. Tutkielma koostaa kolmea kirjallisuuden koulukuntaa: maine-, brändi- ja imagokirjallisuutta ja muodostaa niiden synteesinä 17 työnantajaimagon ulottuvuutta, joilla yrityksen imagoa työnhakijoiden silmissä mitataan. Näiden lisäksi esitellään yrityksen henkilöstöosaston ja rekrytointifunkiton rooleja, sekä tarkastellaan aiempia tutkimuksia työnantajaimagon vaikutuksista potentiaalisten työnhakijoiden työnhakupäätöksiin.
Aineisto kerättiin Wärtsilästä avoimella hakemuksella työtä hakeneiden keskuudesta 21.12.2007–7.2.2008 välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin kvantivatiivisena verkkokyselynä ja tilastollsina testausmenetelminä käytettiin suhteellisia frekvenssijakaumia, One-Way ANOVA:n kuvailevia osia, keskiarvolaskelmia, sekä Kruskallin-Wallisin-testiä.
Tutkielman empiiristen tulosten perusteella voidaan sanoa työnantajaimagon olleen vastaajien keskuudessa varsin korkea. Imagoa pidettiin erityisesti kansainvälisenä ja yrityksen mainetta toimialalla korkeana. Työnhakupäätöksiin vaikuttaneista tekijöistä merkittävimmät liittyivät työtehtävien mielekkyyteen, haastavuuteen, sekä erityisesti yrityksen tarjoamiin urakehitysmahdollisuuksiin. Myös maine toimialalla oli merkittävä tekijä. Aineistosta voitiin myös havaita, että ulkomailta tulevat työnhakijat näkivät yrityksen maineen keskimääräistä korkeampana ja Suomesta tulleista työnhakijoista Vaasan talousalueella asuvat arvostivat yritystä muita enemmän.
Aineisto kerättiin Wärtsilästä avoimella hakemuksella työtä hakeneiden keskuudesta 21.12.2007–7.2.2008 välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin kvantivatiivisena verkkokyselynä ja tilastollsina testausmenetelminä käytettiin suhteellisia frekvenssijakaumia, One-Way ANOVA:n kuvailevia osia, keskiarvolaskelmia, sekä Kruskallin-Wallisin-testiä.
Tutkielman empiiristen tulosten perusteella voidaan sanoa työnantajaimagon olleen vastaajien keskuudessa varsin korkea. Imagoa pidettiin erityisesti kansainvälisenä ja yrityksen mainetta toimialalla korkeana. Työnhakupäätöksiin vaikuttaneista tekijöistä merkittävimmät liittyivät työtehtävien mielekkyyteen, haastavuuteen, sekä erityisesti yrityksen tarjoamiin urakehitysmahdollisuuksiin. Myös maine toimialalla oli merkittävä tekijä. Aineistosta voitiin myös havaita, että ulkomailta tulevat työnhakijat näkivät yrityksen maineen keskimääräistä korkeampana ja Suomesta tulleista työnhakijoista Vaasan talousalueella asuvat arvostivat yritystä muita enemmän.