Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia asiakkaiden osallistamisesta kehittämiseen
Harju, Mari (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Asiakkaiden osallistaminen kehittämiseen tulee tulevaisuudessa lisääntymään, esimerkiksi uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskevissa lakiluonnoksissa mainitaan asiakkaiden mukaan ottaminen suunnitteluun ja kehittämiseen. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 2016.) Asiakkaiden osallistaminen kehittämiseen on sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa tärkeää, että palveluja voidaan kehittä asiakaslähtöisesti.
Tutkimuksen tutkimusongelmiksi määritettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta seuraavat tutkimusongelmat: Miten osallisuus ymmärretään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiokulttuureissa? Kuinka sosiaalityöntekijät ja terveydenhuollon työntekijät kokevat asiakkaan osallistamisen kehittämiseen?
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään osallisuutta, organisaatiokulttuuria osallisuuden edistäjänä ja asiakkaiden osallisuutta eri organisaatiokulttuureissa. Tutkimusaineisto on koottu yksilöhaastattelujen
avulla ja analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kokemukset asiakkaiden osallistamisesta kehittämiseen ovat vaihtelevia. Keskeisiksi teemoiksi nousivat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kokemukset, haasteet- ja hyödyt- ja kehittämisehdotukset asiakkaiden osallistamiseen liittyen sekä asiakkaiden kommentit palveluista. Tutkimustulosten perusteella voidaan ymmärtää paremmin asiakkaiden osallistamista sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja saada ideoita osallistamisen
edistämiseksi.
______________________________________________________________________
Tutkimuksen tutkimusongelmiksi määritettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta seuraavat tutkimusongelmat: Miten osallisuus ymmärretään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiokulttuureissa? Kuinka sosiaalityöntekijät ja terveydenhuollon työntekijät kokevat asiakkaan osallistamisen kehittämiseen?
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään osallisuutta, organisaatiokulttuuria osallisuuden edistäjänä ja asiakkaiden osallisuutta eri organisaatiokulttuureissa. Tutkimusaineisto on koottu yksilöhaastattelujen
avulla ja analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kokemukset asiakkaiden osallistamisesta kehittämiseen ovat vaihtelevia. Keskeisiksi teemoiksi nousivat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kokemukset, haasteet- ja hyödyt- ja kehittämisehdotukset asiakkaiden osallistamiseen liittyen sekä asiakkaiden kommentit palveluista. Tutkimustulosten perusteella voidaan ymmärtää paremmin asiakkaiden osallistamista sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja saada ideoita osallistamisen
edistämiseksi.
______________________________________________________________________