Keitä muotibloggaajat ovat? -Muotiblogien kuvat identiteetin ilmentäjinä
Haq, Raisa (2011)
Haq, Raisa
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Muotiblogit ovat yleistyneet viime vuosina kohoten yhdeksi suosituimmista blogityypeistä. Tyypillinen muotibloggaaja on nuori nainen, joka tahtoo blogillaan ilmentää itseään ja näkemyksiään muodista. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaista identiteettiä muotibloggaajat luovat ja ylläpitävät blogiensa kuvien avulla.
Aineistona on 164 kuvaa 19 eri muotiblogista. Kaikki blogit ovat Indiedays-portaalista. Kuvat ovat ottaneet bloggaajat itse tai heidän ystävänsä ja bloggaajat poseeraavat niissä pääsääntöisesti itse. Kuvat on kerätty blogeista viikon ajalta ja mukana ovat kaikki tuona aikana ilmestyneet kuvat, joissa esiintyy ihminen ja jotka edustavat jollain tavoin muotikuvia, eli niissä esitellään joko vaatteita, asusteita tai meikkejä.
Tutkimusmenetelmänä on semioottinen kuva-analyysi, joka perustuu Kressin ja van Leeuwenin kehittämään kuvan kielioppiin. Menetelmä on laajennus Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kielioppiin, jossa tekstistä etsitään tapoja ilmaista tekstuaalista, interpersoonaista ja ideationaalista metafunktiota. Menetelmä kuuluu diskurssianalyysiin, eli siinä ei ole tarkoituksena etsiä kuvista joitain tiettyjä elementtejä, vaan niitä diskursseja (tässä tapauksessa identiteettejä), joita nuo elementit kuvaavat.
Löysin blogikuvista kuusi eri identiteettiä, jotka selvästi erottuivat, ja joita ilmaistiin kutakin useiden eri blogien postauksissa. Olen nimennyt löytämäni identiteetit seuraavasti: läsnä mutta tavoittamattomissa, lähestyvä toveri, iloa ja ilmeettömyyttä, kirkkaana keskipisteenä, ihmiskeskeisyys ja epätodellisuuden havainnointi. Näistä yleisin oli kirkkaana keskipisteenä, jota ilmaistiin peräti 145 kuvassa. Tätä identiteettiä edustavissa kuvissa kohde on selvästi erotettu taustasta, joten on luonnollista, että se on yleinen kuvissa, joissa tarkoituksena on kuvata nimenomaan vaatteita, eikä esimerkiksi maisemaa.
Aineistona on 164 kuvaa 19 eri muotiblogista. Kaikki blogit ovat Indiedays-portaalista. Kuvat ovat ottaneet bloggaajat itse tai heidän ystävänsä ja bloggaajat poseeraavat niissä pääsääntöisesti itse. Kuvat on kerätty blogeista viikon ajalta ja mukana ovat kaikki tuona aikana ilmestyneet kuvat, joissa esiintyy ihminen ja jotka edustavat jollain tavoin muotikuvia, eli niissä esitellään joko vaatteita, asusteita tai meikkejä.
Tutkimusmenetelmänä on semioottinen kuva-analyysi, joka perustuu Kressin ja van Leeuwenin kehittämään kuvan kielioppiin. Menetelmä on laajennus Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kielioppiin, jossa tekstistä etsitään tapoja ilmaista tekstuaalista, interpersoonaista ja ideationaalista metafunktiota. Menetelmä kuuluu diskurssianalyysiin, eli siinä ei ole tarkoituksena etsiä kuvista joitain tiettyjä elementtejä, vaan niitä diskursseja (tässä tapauksessa identiteettejä), joita nuo elementit kuvaavat.
Löysin blogikuvista kuusi eri identiteettiä, jotka selvästi erottuivat, ja joita ilmaistiin kutakin useiden eri blogien postauksissa. Olen nimennyt löytämäni identiteetit seuraavasti: läsnä mutta tavoittamattomissa, lähestyvä toveri, iloa ja ilmeettömyyttä, kirkkaana keskipisteenä, ihmiskeskeisyys ja epätodellisuuden havainnointi. Näistä yleisin oli kirkkaana keskipisteenä, jota ilmaistiin peräti 145 kuvassa. Tätä identiteettiä edustavissa kuvissa kohde on selvästi erotettu taustasta, joten on luonnollista, että se on yleinen kuvissa, joissa tarkoituksena on kuvata nimenomaan vaatteita, eikä esimerkiksi maisemaa.