Yrityskauppakohteiden tunnistaminen taloudellisia tunnuslukuja hyväksikäyttäen
Haonperä, Eevi (2014)
Haonperä, Eevi
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yrityskaupat ovat merkittävä ilmiö niin globaaleilla markkinoilla kuin Suomessakin. Yrityskaupat ovat suosittu keino kasvattaa ja kehittää yritystoimintaa. Niiden taloudellinen vaikutus yrityksiin ja osakkeenomistajiin on huomattava. Moni tutkija on keskittynyt tutkimaan ostokohteen ominaisuuksia sekä pyrkinyt luomaan tilastollisen mallin, jolla voitaisiin tunnistaa yrityskauppakohteet ennen yrityskauppaa. Kauppakohteisiin liittyvän tutkimuksien takana on usein halu hyödyntää mahdolliset epänormaalit tuotot. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, eroavatko yrityskauppakohteiden tunnusluvut muista yrityksistä sekä voidaanko yrityskauppakohde tunnistaa tilinpäätöstietojen avulla ennen yrityskauppaa. Aihetta on tutkittu paljon, mutta tulokset ovat hyvin ristiriitaisia ja eroavat pitkälti toisistaan. Aikaisemmat tutkimukset ovat kohdistuneet pitkälti vain Yhdysvaltojen ja Ison Britannian markkinoihin. Tässä tutkielmassa keskitytään yrityskauppakohteisiin, jotka ovat suomalaisia yrityksiä. Tutkimusaineisto on kerätty Zephyr –tietokannasta, jonka jälkeen kauppakohteiden sekä vastinparien tilinpäätöstiedot on kerätty Orbis Europe –tietokannasta. Tutkielman aineisto käsittää 51 vuosina 2009 ja 2010 kauppakohteeksi joutunutta yritystä sekä 153 vastinpariyritystä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty Mann-Whitneyn U-testiä sekä logistista regressioanalyysiä. Empiirisen analyysin tunnusluvuiksi on valittu yksitoista eri tunnuslukua, jotka kuvaavat viittä eri taloudellista ulottuvuutta; kannattavuutta, maksuvalmiutta, vakavarisuutta, tehokkuutta sekä kasvua. Tutkielman tulokset eivät ole tilastollisesti tarpeeksi luotettavia, jotta niistä voitaisiin vetää yksiselitteisiä johtopäätöksiä. Vastinpariryhmät eivät saaneet samankaltaisia tuloksia mallin merkitsevyydessä eivätkä selittävien muuttujien ominaisuuksista. Tutkimustulosten perusteella voisi tehdä varovaisen päätelmän, että vuotta ennen yrityskauppaa yrityskauppa kohteet ovat kannattavia yrityksiä, joiden maksuvalmius on hyvällä tasolla, huolimatta siitä, että ne ovat velkaisia sekä omaavat hitaan kasvun.