Sitoutuminen menestykseen vaikuttavana tekijänä johdon kognitioissa
Hannula, Susanna (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielma toteutetaan osana laajempaa tutkimushanketta, jonka tarkoituksena on tutkia laajasti teknologiateollisuusyritysten johtamista, kilpailukykyä ja taloudellisen menestymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tämän osatutkimuksen tavoitteena on selvittää alalla toimivien pk-yritysten yritysjohtajien omia näkemyksiä ja tulkintoja heidän yritystensä menestystä määrittelevistä ominaisuuksista ja tekijöistä. Erityistä huomiota tutkimuksessa kiinnitetään siihen, miten yritysjohto tulkitsee henkilöstönsä sitoutumisen osaksi yrityksensä menestysmallia ja millaisin syy-seuraussuhtein sitoutuminen liitetään johdon tulkinnoissa muihin menestystä selittäviin tekijöihin.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistolähtöinen. Tutkimusmenetelmäksi valittu cognitive mapping soveltuu erityisen hyvin yksilöiden tietyllä hetkellä valloillaan olevien havaintojen ja ajatusmallien tulkintaan (Chaney 2010). Tutkimusaineisto kerätään avoimin haastatteluin yhteensä 26 pk-yrityksen toimitusjohtajalta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kartoitetaan yrityksen menestystä kokonaisvaltaisesti selittäviä malleja sekä henkilöstön sitoutumisen roolia niissä. Yksiselitteisen yrityksen menestymistä selittävän mallin puuttuessa, aihetta tarkastellaan kokonaisvaltaisten laatujohtamisen periaatteiden sekä kahden laatupalkintomallin kautta. Henkilöstön sitoutumisen määrittelyssä viitataan organisaatioon sitoutumista käsitelleisiin tutkimuksiin.
Tutkimusaineisto jaettiin sisällönanalyysissä neljään eri kategoriaan sen mukaan, miten yritysjohto liitti puheessaan henkilöstön sitoutumisen osaksi yrityksensä menestysmallia. Tutkimustulokset esittävät yritysjohtajien, jotka antavat tulkinnoissaan merkitystä muun muassa henkilöstönsä ammattitaidolle, yhteishengelle ja työn laadulle sekä niiden luomille yrityksen edellytyksille toteuttaa strategiaansa, pitävän myös sitoutumista aidosti tärkeänä menestystekijänä ja vaalivan sitä edistyksellisin sitoutumista kehittävin käytäntein. Lisäksi tuloksissa korostui sekä yritysten menestysmallien että johdon tulkintojen tarkastelu niiden kontekstisidonnaisuuden huomioiden.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistolähtöinen. Tutkimusmenetelmäksi valittu cognitive mapping soveltuu erityisen hyvin yksilöiden tietyllä hetkellä valloillaan olevien havaintojen ja ajatusmallien tulkintaan (Chaney 2010). Tutkimusaineisto kerätään avoimin haastatteluin yhteensä 26 pk-yrityksen toimitusjohtajalta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kartoitetaan yrityksen menestystä kokonaisvaltaisesti selittäviä malleja sekä henkilöstön sitoutumisen roolia niissä. Yksiselitteisen yrityksen menestymistä selittävän mallin puuttuessa, aihetta tarkastellaan kokonaisvaltaisten laatujohtamisen periaatteiden sekä kahden laatupalkintomallin kautta. Henkilöstön sitoutumisen määrittelyssä viitataan organisaatioon sitoutumista käsitelleisiin tutkimuksiin.
Tutkimusaineisto jaettiin sisällönanalyysissä neljään eri kategoriaan sen mukaan, miten yritysjohto liitti puheessaan henkilöstön sitoutumisen osaksi yrityksensä menestysmallia. Tutkimustulokset esittävät yritysjohtajien, jotka antavat tulkinnoissaan merkitystä muun muassa henkilöstönsä ammattitaidolle, yhteishengelle ja työn laadulle sekä niiden luomille yrityksen edellytyksille toteuttaa strategiaansa, pitävän myös sitoutumista aidosti tärkeänä menestystekijänä ja vaalivan sitä edistyksellisin sitoutumista kehittävin käytäntein. Lisäksi tuloksissa korostui sekä yritysten menestysmallien että johdon tulkintojen tarkastelu niiden kontekstisidonnaisuuden huomioiden.