Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) johtajuuden kehittämisen välineenä Vaasan kaupungissa. Esimieskoulutuksen koettu vaikutus organisaatiossa.
Hanka, Susanna (2008)
Hanka, Susanna
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkoituksena on ollut kartoittaa Kirkpatrickin koulutuksen vaikuttavuuden tasojen kautta koulutukseen osallistuneiden esimiesten, heidän alaistensa sekä esimiestensä kokemusten pohjalta, minkälaisia vaikutuksia esimieskoulutuksella on ollut reaktioiden, oppimisen, toiminnan ja tuloksien näkökulmasta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan johdon kehittämistä ja johdon kehittämisen vaikuttavuuden arviointia. Viitekehyksessä perehdytään johdon kehittämiseen yksilön ja organisaation näkökulmasta sekä erilaisiin lähestymistapoihin, joilla näiden kahden suhdetta organisaatioissa voidaan määritellä. Lisäksi keskitytään erilaisiin johdon kehittämisen menetelmiin sekä niihin haasteisiin, joiden avulla johdon kehittäminen saadaan organisaatiossa menestyksekkääksi ja toimivaksi. Kehittämisen vaikuttavuuden arvioinnin osalta pe-rehdytään käsitteistöön sekä käydään läpi arvioinnin tasot, onnistuneen vaikuttavuuden arvioinnin asettamat haasteet, koulutuksen siirtovaikutus sekä aikuisen oppimiseen liittyviä tunnuspiirteitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaan teemahaastatteluina haastatellen viittä koulutukseen osallistunutta esimiestä, viittä alaista ja kahta ylempää esimiestä.
Kokonaisuutena koulutukseen oltiin erittäin tyytyväisiä. Reaktioiden tasolla koulutuksen rakenne, sisältö ja järjestelyt nähtiin pääosin onnistuneina. Kehittämistä kuitenkin toivottiin joihinkin lähiopetuskokonaisuuksiin liittyen. Oppimisen tasolla oppimista ohjaavan tekijänä nähtiin arviointien pohjalta asetetut tavoitteet. Opitut asiat käsittivät työhön liittyviä käytännön asioita, kuten toimintasuunnitelmien ja budjettien laatimista. Oppimisen kannalta tärkeänä pidettiin esimiehen omaa positiivista asennetta. Toiminnan tasolla nousi esiin samoja asioita kuin oppimisen tasollakin, mikä johtui siitä, että moni asetettu tavoite saavutettiin ja toteutettiin käytännön työssä ja toiminnassa. Esimiehet korostivat saaneensa koulutuksesta varmuutta ja jämäkkyyttä toimia parempana esimiehenä. Myös koulutuksen ohessa suoritetuilla kehittämishakkeilla oli suuri merkitys toiminnan muuttumiseen sekä tulosten tasolla tehokkuuteen organisaation eri yksiköissä. Alaisten ja ylempien esimiesten kokemukset olivat sopusoinnussa esimiesten kokemusten kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan johdon kehittämistä ja johdon kehittämisen vaikuttavuuden arviointia. Viitekehyksessä perehdytään johdon kehittämiseen yksilön ja organisaation näkökulmasta sekä erilaisiin lähestymistapoihin, joilla näiden kahden suhdetta organisaatioissa voidaan määritellä. Lisäksi keskitytään erilaisiin johdon kehittämisen menetelmiin sekä niihin haasteisiin, joiden avulla johdon kehittäminen saadaan organisaatiossa menestyksekkääksi ja toimivaksi. Kehittämisen vaikuttavuuden arvioinnin osalta pe-rehdytään käsitteistöön sekä käydään läpi arvioinnin tasot, onnistuneen vaikuttavuuden arvioinnin asettamat haasteet, koulutuksen siirtovaikutus sekä aikuisen oppimiseen liittyviä tunnuspiirteitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaan teemahaastatteluina haastatellen viittä koulutukseen osallistunutta esimiestä, viittä alaista ja kahta ylempää esimiestä.
Kokonaisuutena koulutukseen oltiin erittäin tyytyväisiä. Reaktioiden tasolla koulutuksen rakenne, sisältö ja järjestelyt nähtiin pääosin onnistuneina. Kehittämistä kuitenkin toivottiin joihinkin lähiopetuskokonaisuuksiin liittyen. Oppimisen tasolla oppimista ohjaavan tekijänä nähtiin arviointien pohjalta asetetut tavoitteet. Opitut asiat käsittivät työhön liittyviä käytännön asioita, kuten toimintasuunnitelmien ja budjettien laatimista. Oppimisen kannalta tärkeänä pidettiin esimiehen omaa positiivista asennetta. Toiminnan tasolla nousi esiin samoja asioita kuin oppimisen tasollakin, mikä johtui siitä, että moni asetettu tavoite saavutettiin ja toteutettiin käytännön työssä ja toiminnassa. Esimiehet korostivat saaneensa koulutuksesta varmuutta ja jämäkkyyttä toimia parempana esimiehenä. Myös koulutuksen ohessa suoritetuilla kehittämishakkeilla oli suuri merkitys toiminnan muuttumiseen sekä tulosten tasolla tehokkuuteen organisaation eri yksiköissä. Alaisten ja ylempien esimiesten kokemukset olivat sopusoinnussa esimiesten kokemusten kanssa.