Psykologinen sopimus sitouttajana ja motivoijana. Odotukset ja velvoitteet organisaation ja työntekijän välisessä suhteessa
Hanhela, Annu (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Henkilöstöjohtamisen alalla työntekijän sitoutumisen ja motivaation tarkastelulla on merkitystä organisaation toiminnan kannalta. Motivaatio ja sitoutuminen ovat keskeisiä tekijöitä työntekijän ja organisaation välisessä suhteessa. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin psykologista sopimusta työntekijän ja organisaation välisenä sitouttajana ja motivoijana sekä psykologisen sopimuksen merkitystä sen osapuolille. Keskinäisiin oletuksiin ja velvoitteisiin perustuvan psykologisen sopimuksen tarkastelun syventämiseksi etsittiin keinoja ylläpitää ja muuttaa sopimusta sekä tarkasteltiin sopimuksen loukkauksia, rikkomisia ja purkautumisia.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat henkilöstöjohtaminen, erityisesti psykologinen sopimus, motivaatio ja sitoutuminen sen alakäsitteinä. Tutkielman perusasetelma rakentuu näiden käsitteiden pohjalle ja niiden tarkastelulla lähestytään psykologisen sopimuksen toimintaa eri näkökulmista. Tutkielman aineistona on käytetty kansainvälisissä tieteellisissä julkaisuissa julkaistuja tutkimusartikkeleita. Tutkimus on laadittu eri tutkimusmenetelmiä yhdistellen. Artikkelien analyysissä on käytetty sekä systemaattisen kirjallisuuskatsauksen että laadullisen metasynteesin menetelmiä. Suuri merkitys tutkimuksen teossa on ollut myös lähdekirjallisuuteen perustuvalla kriittis-analyyttisella tutkimusotteella.
Tutkimus osoittaa, että kun psykologisen sopimuksen sisältämät odotukset ja velvoitteet tulevat täytetyiksi, psykologinen sopimus lisää työntekijän sitoutumista organisaatioon ja motivaatiota työskennellä organisaation hyväksi. Toimiva psykologinen sopimus auttaa työntekijää luottamaan organisaatioonsa ja siihen, että organisaatio täyttää antamansa lupaukset. Vastavuoroisesti työntekijä toimii organisaation edellyttämällä tavalla. Toisaalta, psykologisen sopimuksen noudattamatta jättäminen loukkaa sopimusta ja hoitamattomana loukkaustilanne voi johtaa sopimuksen rikkoutumiseen ja jopa purkautumiseen.
Ihanteellisesti toimiva psykologinen sopimus lisää organisaation tehokkuutta, minkä vuoksi sen huomioimi-nen on erittäin tärkeä osa henkilöstöjohtamista. Tehokkuuden lisääntyminen perustuu pitkälti siihen, että työntekijä kokee organisaation täyttävän työntekijän odotukset, mikä lisää tämän intoa työskennellä organisaatiossa parhaan kykynsä mukaan. Kun työntekijän ja organisaation välinen suhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen ja molemmat osapuolet täyttävät niihin kohdistetut odotukset, psykologinen sopimus toimii tarkoituksenmukaisesti ja vahvistaa tehokkuuden saavuttamisen kautta organisaatiota.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat henkilöstöjohtaminen, erityisesti psykologinen sopimus, motivaatio ja sitoutuminen sen alakäsitteinä. Tutkielman perusasetelma rakentuu näiden käsitteiden pohjalle ja niiden tarkastelulla lähestytään psykologisen sopimuksen toimintaa eri näkökulmista. Tutkielman aineistona on käytetty kansainvälisissä tieteellisissä julkaisuissa julkaistuja tutkimusartikkeleita. Tutkimus on laadittu eri tutkimusmenetelmiä yhdistellen. Artikkelien analyysissä on käytetty sekä systemaattisen kirjallisuuskatsauksen että laadullisen metasynteesin menetelmiä. Suuri merkitys tutkimuksen teossa on ollut myös lähdekirjallisuuteen perustuvalla kriittis-analyyttisella tutkimusotteella.
Tutkimus osoittaa, että kun psykologisen sopimuksen sisältämät odotukset ja velvoitteet tulevat täytetyiksi, psykologinen sopimus lisää työntekijän sitoutumista organisaatioon ja motivaatiota työskennellä organisaation hyväksi. Toimiva psykologinen sopimus auttaa työntekijää luottamaan organisaatioonsa ja siihen, että organisaatio täyttää antamansa lupaukset. Vastavuoroisesti työntekijä toimii organisaation edellyttämällä tavalla. Toisaalta, psykologisen sopimuksen noudattamatta jättäminen loukkaa sopimusta ja hoitamattomana loukkaustilanne voi johtaa sopimuksen rikkoutumiseen ja jopa purkautumiseen.
Ihanteellisesti toimiva psykologinen sopimus lisää organisaation tehokkuutta, minkä vuoksi sen huomioimi-nen on erittäin tärkeä osa henkilöstöjohtamista. Tehokkuuden lisääntyminen perustuu pitkälti siihen, että työntekijä kokee organisaation täyttävän työntekijän odotukset, mikä lisää tämän intoa työskennellä organisaatiossa parhaan kykynsä mukaan. Kun työntekijän ja organisaation välinen suhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen ja molemmat osapuolet täyttävät niihin kohdistetut odotukset, psykologinen sopimus toimii tarkoituksenmukaisesti ja vahvistaa tehokkuuden saavuttamisen kautta organisaatiota.