Yrityksen lehdistötiedotteisiin kirjoittuvat mielikuvat. Vaikuttamisen keinoina prosessit ja vuorovaikutus
Hallikainen, Tiina (2014)
Hallikainen, Tiina
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on eritellä esimerkkiyrityksenä olevan Fortumin lehdistötiedotteiden kielen vaikuttamisen keinoja. Kyseisen yrityksen lehdistötiedotteet kertovat sitä koskevista tapahtumista ja yrityksen omasta toiminnasta. Lehdistötiedotteet on julkaistu Fortumin omilla kotisivuilla. Niitä on yhteensä 21.
Tutkielmassa keskiöön nousevat erityisesti ne mielikuvat ja näkemykset, joita Fortumin lehdistötiedotteisiin kirjoittuu itse yrityksestä, mutta myös olosuhteet ja yrityksen valta sen omissa lehdistötiedotteissa ovat olennaisia. Tutkimusmenetelmä on pääosin kvalitatiivinen, joten analyysi on kuvailevaa ja tulkitsevaa.
Tutkielman teoreettisen taustan muodostavat kriittinen diskurssianalyysi ja systeemis-funktionaalinen kielioppi, joka toimii kriittisen diskurssianalyysin työkaluna. Tarkastelun kohteena ovat kielen ideationaalinen ja interpersoonainen metafunktio, joiden avulla aineistosta nousevat esiin ne kielelliset keinot, jotka vaikuttavat lukijan mielikuviin. Ideationaalista metafunktiota tarkastelemalla selviää, miten kieli kuvaa maailmaa, interpersoonaista puolestaan se, miten kieli toimii vuorovaikutuskeinona.
Fortumista syntyvä vaikutelma on peräisin sellaisista ideationaalisista ja interpersoonaisista kielellisistä valinnoista, joiden kautta yrityksen lehdistötiedotteissa korostuvat muun muassa aktiivinen toimiminen ja toimijat sekä asioiden tietäminen. Sen sijaan sellaiset kielelliset piirteet, jotka korostaisivat esimerkiksi epävarmuutta, ovat yrityksen lehdistötiedotteissa harvinaisia. Arkipäiväiseltä vaikuttava kieli ja neutraalit sanavalinnat tukevat lukijan myönteisen mielikuvan syntymistä Fortumista.
Fortumilla on valta valita, mistä ja miten se kertoo omissa lehdistötiedotteissaan, mutta se pyrkii kuvaamaan tapahtumia todenmukaisesti. Lukijalla on valta tehdä Fortumin teksteistä omia tulkintojaan ja johtopäätöksiään. Fortum käyttää valtaansa omissa lehdistötiedotteissaan kuitenkin niin, että lukijalle välittyvä vaikutelma on pääasiassa positiivinen.
Tutkielmassa keskiöön nousevat erityisesti ne mielikuvat ja näkemykset, joita Fortumin lehdistötiedotteisiin kirjoittuu itse yrityksestä, mutta myös olosuhteet ja yrityksen valta sen omissa lehdistötiedotteissa ovat olennaisia. Tutkimusmenetelmä on pääosin kvalitatiivinen, joten analyysi on kuvailevaa ja tulkitsevaa.
Tutkielman teoreettisen taustan muodostavat kriittinen diskurssianalyysi ja systeemis-funktionaalinen kielioppi, joka toimii kriittisen diskurssianalyysin työkaluna. Tarkastelun kohteena ovat kielen ideationaalinen ja interpersoonainen metafunktio, joiden avulla aineistosta nousevat esiin ne kielelliset keinot, jotka vaikuttavat lukijan mielikuviin. Ideationaalista metafunktiota tarkastelemalla selviää, miten kieli kuvaa maailmaa, interpersoonaista puolestaan se, miten kieli toimii vuorovaikutuskeinona.
Fortumista syntyvä vaikutelma on peräisin sellaisista ideationaalisista ja interpersoonaisista kielellisistä valinnoista, joiden kautta yrityksen lehdistötiedotteissa korostuvat muun muassa aktiivinen toimiminen ja toimijat sekä asioiden tietäminen. Sen sijaan sellaiset kielelliset piirteet, jotka korostaisivat esimerkiksi epävarmuutta, ovat yrityksen lehdistötiedotteissa harvinaisia. Arkipäiväiseltä vaikuttava kieli ja neutraalit sanavalinnat tukevat lukijan myönteisen mielikuvan syntymistä Fortumista.
Fortumilla on valta valita, mistä ja miten se kertoo omissa lehdistötiedotteissaan, mutta se pyrkii kuvaamaan tapahtumia todenmukaisesti. Lukijalla on valta tehdä Fortumin teksteistä omia tulkintojaan ja johtopäätöksiään. Fortum käyttää valtaansa omissa lehdistötiedotteissaan kuitenkin niin, että lukijalle välittyvä vaikutelma on pääasiassa positiivinen.