Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Popularization of EU Debt Crisis Terminology in Newspapers

Hakonen, Margareeta (2015)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
osuva_6653.pdf (633.4Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Hakonen, Margareeta
2015
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kreikalle toukokuussa 2010 myönnetty apupaketti on merkittävä tapahtuma Euroopan talouskriisin aikajanalla. Apupakettien kaltaisista asioista päättävät EU:ssa viime kädessä EU-kansalaiset parlamenttiin valitsemiensa edustajien kautta, ja jotta äänestäjät kykenevät tekemään viisaita ja harkittuja päätöksiä, tulee heillä olla riittävästi objektiivista tietoa. Tässä medialla ja sen käyttämällä kielellä on huomattavasti näkymätöntä valtaa.

Tutkielmassa tutustutaan kolmeen sanomalehtiartikkeliin, kukin eri euromaasta ja kaikkien aiheena Kreikan vuoden 2010 apupaketti. Tarkoituksena on tutkia, kuinka apupakettiin liittyviä termejä on käsitelty artikkeleita kirjoitettaessa. Tarvittava teoria on jaettu kahteen kappaleeseen: ensimmäisessä annetaan perustietoa terminologiasta erikoisalojen kielten näkökulmasta (yleiskieli ja erikoiskieli, sanat ja termit) ja toisessa keskitytään tutkielman analyysiosiossa tarvittaviin työkaluihin, eli käsitejärjestelmään ja termien erilaisiin popularisointikeinoihin. Keskeisiä käsitteitä ovat erikoisalaviestinnän yleiset käsitteet: yleiskieli, erikoisalojen kielet, sana ja termi, popularisointi ja käsitejärjestelmä.

Termit on poimittu artikkeleista käsitejärjestelmän avulla, minkä jälkeen ne on sijoitettu eri popularisointityökaluista muodostettuihin luokkiin. Tuloksia tarkastellessa selviää, että tärkeintä ei välttämättä ole kunkin popularisointityökalun suosio vaan popularisoinnin seuraukset. Esimerkiksi yleiskielisten sanojen suosiminen termin tilalla ja määritelmien vähäinen määrä saattavat luoda lukijalle subjektiivisen näkemyksen aiheesta, kun taas metaforat voivat antaa tapahtumalle väritetyn sävyn.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3095]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste