Luontomatkailuyritysten tuotepaketit
Hakola, Essi (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida mitä luontomatkailuyritysten tuotepaketit sisältävät. Työssä käytetty kirjallisuus koostuu matkailun ja palvelujen markkinoinnin kirjallisuudesta. Työssä käytetään toiminta-analyyttistä tutkimusotetta ja tutkimusmenetelmä on case-tutkimus.
Työn ensimmäisenä tavoitteena on rakentaa luontomatkailuyrityksen tuotemalli. Tässä yhteydessä tarkastellaan mistä tekijöistä luontomatkailuyritys koostuu. Työn toisena tavoitteena on kuvata luontomatkailuyritysten tuotepaketit. Tähän pyritään empiirisen tutkimuksen avulla, joka kohdistuu neljään luontomatkailuyritykseen. Näiden luontomatkailuyritysten kohderyhmänä ovat lähinnä yritysasiakkaat. Työssä käytetään teemahaastattelua. Luontomatkailuyritysten tuotepakettien kuvauksessa käytetään hyödyksi teoriassa luotua luontomatkailuyrityksen tuotemallia. Työn kolmantena tavoitteena on tarkastella ja vertailla tuotepakettien sisältöjä ja eri tekijöiden painottumista luontomatkailuyritysten tuotepaketeissa.
Tutkimus osoitti, että yritysasiakkaita palvelevissa luontomatkailuyrityksissä korostuu todellisuuspakoisten elämysten tuottaminen, mutta myös eettisten elämysten tuottamista haluttaisiin korostaa enemmän. Tuotepaketeissa kriittisiksi tekijöiksi nousevat suoramarkkinointi, suhdetoiminta ja henkilökohtaiset suhteet. Myös hinta ja laadun merkitys korostuu yritysasiakkaita palvelevissa luontomatkailuyrityksissä.
Työn ensimmäisenä tavoitteena on rakentaa luontomatkailuyrityksen tuotemalli. Tässä yhteydessä tarkastellaan mistä tekijöistä luontomatkailuyritys koostuu. Työn toisena tavoitteena on kuvata luontomatkailuyritysten tuotepaketit. Tähän pyritään empiirisen tutkimuksen avulla, joka kohdistuu neljään luontomatkailuyritykseen. Näiden luontomatkailuyritysten kohderyhmänä ovat lähinnä yritysasiakkaat. Työssä käytetään teemahaastattelua. Luontomatkailuyritysten tuotepakettien kuvauksessa käytetään hyödyksi teoriassa luotua luontomatkailuyrityksen tuotemallia. Työn kolmantena tavoitteena on tarkastella ja vertailla tuotepakettien sisältöjä ja eri tekijöiden painottumista luontomatkailuyritysten tuotepaketeissa.
Tutkimus osoitti, että yritysasiakkaita palvelevissa luontomatkailuyrityksissä korostuu todellisuuspakoisten elämysten tuottaminen, mutta myös eettisten elämysten tuottamista haluttaisiin korostaa enemmän. Tuotepaketeissa kriittisiksi tekijöiksi nousevat suoramarkkinointi, suhdetoiminta ja henkilökohtaiset suhteet. Myös hinta ja laadun merkitys korostuu yritysasiakkaita palvelevissa luontomatkailuyrityksissä.