Kilpailuttamisprosessin onnistumisen osatekijät: Analyysi ulkoistamisessa tavoiteltujen kustannus-, tehokkuus- ja laatuvaikutusten aikaansaamiseksi
Aikio, Kristiina (2017)
Aikio, Kristiina
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Julkisten hankintojen markkinat ovat kasvaneet entisestään ja siten kiinnostus julkisia hankintoja kohtaan on myös kasvanut. Julkisten hankintojen järjestämisessä kilpailuttaminen on avainasemassa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät edesauttavat kilpailuttamalla toteutettavan ulkoistamisen onnistumista niin, että tavoitetullut kustannus-, tehokkuus- ja laatuvaikutukset toteutuvat. Vastaajien käsityksiä kilpailuttamisen hyödyllisyydestä tutkitaan myös empiriassa ja sitä millä tavoin kustannus-, tehokkuus- ja laatuvaikutusten tavoittelu ilmenee kilpailuttamisprosessissa.
Tutkimuksessa kuvataan kilpailuttamisprosessin vaiheet sekä hankintalaki. Hankintalaki antaa lailliset kehykset kilpailuttamisprosessille. Kilpailuttamisprosessin vaiheet ovat suunnittelu, hankintamenettelystä päättäminen, hankinnasta ilmoittaminen, ehdokkaiden ja tarjoajien kelpoisuusvaatimukset, tarjouspyynnön tekeminen, tarjousten vertailu, hankintapäätös ja hankintasopimuksen tekeminen. Tutkielmassa käytetyt teoriat ovat NPM, julkinen valinta, päämies-agenttiteoria, transaktiokustannusteoria, ulkoistamisen viitekehys ja tilaaja-tuottaja-malli. Kaikki teoriat kannustavat julkisen sektorin markkinaehtoisuutta sekä yksityisen sektorin ketteryyttä.
Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu haastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa henkilöä, jotka vastasivat yhdestä tai useammasta kunnan palvelun kilpailuttamisesta. Palveluntuottajia haastateltiin viittä henkilöä. Palvelua ei oltu rajattu yhteen tai mihinkään tiettyyn, vaan tutkimuksessa oli mukana erilaisia palveluita, kuten kuljetus-, terveys-, ja puutarhapalvelut. Kunnat sijoittuvat Pohjanmaa- Länsi-Suomi –akselille, joten kuntien kokoluokissa oli myös vaihtelua. Haastattelu oli puolistrukturoitu ja haastatteluista suurin osa toteutettiin kasvotusten ja muutamat puhelimitse. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin tutkimusta varten.
Tutkimustulosten mukaan ja johtopäätöksenä kilpailuttamisen onnistumiseen vaikuttaa kaikista eniten osaaminen. Kun kilpailuttavalla taholla on tarpeeksi osaamista ja ammattitaitoa prosessia ja palvelun luonnetta kohtaan niin kolme muuta tärkeintä tekijää ovat; huolellinen suunnittelu, kommunikointi kunnan ja palveluntuottajan välillä sekä hyvä tarjouspyyntö. Kilpailuttamisen epäonnistumiseen puolestaan vaikuttaa eniten osaamisen puute. Tutkimuksessa ilmeni, että kuntien puolelta tilaaja-osaamisessa saattaa olla merkittäviä puutteita. Kilpailuttamisen vaikutukset ja kokemukset olivat suurimmaksi osaksi positiiviset erityisesti kuntien tahoilta. Eniten kilpailuttamisen myötä koettiin kustannustehokkuuden parantuneen, jonka myötä hinnat olivat suurimmaksi osaksi laskeneet. Laatu on hyvin moninainen käsite ja tutkimuksessa palvelun laatuvaikutuksia käsiteltiin vain pintapuolisesti. Palvelun laadun koettiin kuitenkin suurimmaksi osaksi parantuneen tai pysyneen samana. Tutkimuksessa todettiin markkinoiden tehostavan julkisen sektorin toimintaa.
Tutkimuksessa kuvataan kilpailuttamisprosessin vaiheet sekä hankintalaki. Hankintalaki antaa lailliset kehykset kilpailuttamisprosessille. Kilpailuttamisprosessin vaiheet ovat suunnittelu, hankintamenettelystä päättäminen, hankinnasta ilmoittaminen, ehdokkaiden ja tarjoajien kelpoisuusvaatimukset, tarjouspyynnön tekeminen, tarjousten vertailu, hankintapäätös ja hankintasopimuksen tekeminen. Tutkielmassa käytetyt teoriat ovat NPM, julkinen valinta, päämies-agenttiteoria, transaktiokustannusteoria, ulkoistamisen viitekehys ja tilaaja-tuottaja-malli. Kaikki teoriat kannustavat julkisen sektorin markkinaehtoisuutta sekä yksityisen sektorin ketteryyttä.
Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu haastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa henkilöä, jotka vastasivat yhdestä tai useammasta kunnan palvelun kilpailuttamisesta. Palveluntuottajia haastateltiin viittä henkilöä. Palvelua ei oltu rajattu yhteen tai mihinkään tiettyyn, vaan tutkimuksessa oli mukana erilaisia palveluita, kuten kuljetus-, terveys-, ja puutarhapalvelut. Kunnat sijoittuvat Pohjanmaa- Länsi-Suomi –akselille, joten kuntien kokoluokissa oli myös vaihtelua. Haastattelu oli puolistrukturoitu ja haastatteluista suurin osa toteutettiin kasvotusten ja muutamat puhelimitse. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin tutkimusta varten.
Tutkimustulosten mukaan ja johtopäätöksenä kilpailuttamisen onnistumiseen vaikuttaa kaikista eniten osaaminen. Kun kilpailuttavalla taholla on tarpeeksi osaamista ja ammattitaitoa prosessia ja palvelun luonnetta kohtaan niin kolme muuta tärkeintä tekijää ovat; huolellinen suunnittelu, kommunikointi kunnan ja palveluntuottajan välillä sekä hyvä tarjouspyyntö. Kilpailuttamisen epäonnistumiseen puolestaan vaikuttaa eniten osaamisen puute. Tutkimuksessa ilmeni, että kuntien puolelta tilaaja-osaamisessa saattaa olla merkittäviä puutteita. Kilpailuttamisen vaikutukset ja kokemukset olivat suurimmaksi osaksi positiiviset erityisesti kuntien tahoilta. Eniten kilpailuttamisen myötä koettiin kustannustehokkuuden parantuneen, jonka myötä hinnat olivat suurimmaksi osaksi laskeneet. Laatu on hyvin moninainen käsite ja tutkimuksessa palvelun laatuvaikutuksia käsiteltiin vain pintapuolisesti. Palvelun laadun koettiin kuitenkin suurimmaksi osaksi parantuneen tai pysyneen samana. Tutkimuksessa todettiin markkinoiden tehostavan julkisen sektorin toimintaa.