Multimediauutiset mobiiliviestintänä. Kuvaus multimediauutispalvelujen alkuvaiheesta
Haataja, Sirpa (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista multimediauutisvälitys on. Aluksi luodaan aiemman tutkimuksen avulla mobiiliviestinnän viitekehys, jota vasten tarkastellaan multimediauutisvälitystä prosessina sekä sitä, millaisen mobiiliviestinnän kanavan ja median välityksellä se tapahtuu, ja millaisia mobiiliuutisia siinä välitettävät sanomat ovat. Tämän jälkeen tarkastellaan, millaista multimediauutisvälitys käytännössä on ja millaisia välitettävät uutiset ovat. Ensin vertaillaan eri julkaisijoiden multimediauutisvälitystä ja -sisältöjä keskenään ja sitten eri julkaisijoiden multimediauutisvälitystä ja -sisältöjä vertaillaan julkaisijoiden sanoma- ja verkkolehden uutisvälitykseen. Tutkimusaineistoa analysoidaan analyysirungon avulla, havainnoimalla ja sisällön erittelyn keinoin. Tutkimusaineistona ovat 6.11.-12.11.2002 julkaistut MTV3:n, YLEn, Kalevan, Keskipohjanmaan ja Keskisuomalaisen multimediauutiset sekä näiden 5.11.-13.11.2002 julkaisemat, multimediauutisten aiheita vastaavat sanoma- ja verkkolehden uutiset.
Tutkimusaikana mobiilimedioiden ominaispiirteitä ei juuri hyödynnetty. Uutisia ei toimitettu niiden julkaisuhetken jälkeen välittömästi tai mahdollisimman nopeasti tilaajalle, ja tilaaminen oli mahdollista vain muutamalla matkapuhelinmallilla. Multimediauutisvälityksen sanomat sisälsivät tekstiä ja valokuvia, mutta ääntä, animaatiota ja liikkuvaa kuvaa niissä ei vielä ollut. Uutisten tilaajalla ei ollut mahdollisuutta valita tilaamiensa uutisten aihepiirejä, mutta tilauksen keston tilaaja sai eräissä tapauksissa valita. Multimediauutisiin ei oltu sisällytetty mahdollisuutta antaa suoraa mobiilipalautetta. Vuorovaikutusmahdollisuudet rajoittuivatkin mahdollisuuteen antaa epäsuoraa palautetta muiden medioiden kautta sekä kehotukseen osallistua uutiskeskusteluun Internetissä. Aiheiltaan multimediauutiset koskettelivat lähinnä politiikkaa, taloutta ja urheilua. Eri viestimiä verrattaessa kävi ilmi, että multimediauutisvälitys oli tutkimusaikana pääosin yhtä nopeaa kuin sanoma- ja verkkolehden uutisvälitys. Tekstin rakenteeltaan multimediauutiset olivat myös pääosin samoja kuin sanoma- ja verkkolehden vastaavat uutiset. Multimediauutisvälitys ei vielä erityisesti erotu muiden medioiden kautta tapahtuvasta uutisvälityksestä ja se hakee uutena viestinnän muotona vielä paikkaansa ja muotoaan viestinnän kentässä.
Tutkimusaikana mobiilimedioiden ominaispiirteitä ei juuri hyödynnetty. Uutisia ei toimitettu niiden julkaisuhetken jälkeen välittömästi tai mahdollisimman nopeasti tilaajalle, ja tilaaminen oli mahdollista vain muutamalla matkapuhelinmallilla. Multimediauutisvälityksen sanomat sisälsivät tekstiä ja valokuvia, mutta ääntä, animaatiota ja liikkuvaa kuvaa niissä ei vielä ollut. Uutisten tilaajalla ei ollut mahdollisuutta valita tilaamiensa uutisten aihepiirejä, mutta tilauksen keston tilaaja sai eräissä tapauksissa valita. Multimediauutisiin ei oltu sisällytetty mahdollisuutta antaa suoraa mobiilipalautetta. Vuorovaikutusmahdollisuudet rajoittuivatkin mahdollisuuteen antaa epäsuoraa palautetta muiden medioiden kautta sekä kehotukseen osallistua uutiskeskusteluun Internetissä. Aiheiltaan multimediauutiset koskettelivat lähinnä politiikkaa, taloutta ja urheilua. Eri viestimiä verrattaessa kävi ilmi, että multimediauutisvälitys oli tutkimusaikana pääosin yhtä nopeaa kuin sanoma- ja verkkolehden uutisvälitys. Tekstin rakenteeltaan multimediauutiset olivat myös pääosin samoja kuin sanoma- ja verkkolehden vastaavat uutiset. Multimediauutisvälitys ei vielä erityisesti erotu muiden medioiden kautta tapahtuvasta uutisvälityksestä ja se hakee uutena viestinnän muotona vielä paikkaansa ja muotoaan viestinnän kentässä.