Moottorilaboratorioiden pakokaasumittausjärjestelmän suunnittelu
Haapala, Tomas (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Vaasan yliopistolle rakennetaan uutta moottorilaboratoriota. Moottorilaboratoriossa on kolme erillistä laboratoriota moottoreille tehtäviä tutkimuksia varten. Laboratorioon asennetaan nopeakäyntinen työkonemoottori, keskinopea laivamoottori ja keskinopea yksisylinterinen testimoottori.
Tämän diplomityön tavoitteena oli suunnitella pakokaasumittausjärjestelmä uuteen moottorilaboratorioon. Moottorilaboratorion ensimmäiset moottoreiden koeajot suoritetaan kesällä 2017 ja ensimmäiset mittausajot syksyllä 2017. Pakokaasumittausjärjestelmä muodostuu Vaasan yliopiston Technobothnian mittalaitteistosta, EEPS-hiukkaskokospektrometrista ja Wärtsilästä toimitettavasta SICK-laitekaapista. SICK:n valmistamalla laitekaapilla kyetään mittaamaan jatkuvasti pakokaasun saastekomponentteja. Lisäksi mittausjärjestelmään kuuluu apulaitteita, kuten lämpösaatetut näytelinjat.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin mittalaitteiden ohjemateriaaleja, vierailtiin kahden moottorivalmistajan laboratorioissa, tehtiin suunnitelmia ja seurattiin rakennuksen valmistumista paikan päällä. Suunnitelmassa oli huomioitava mittausjärjestelmän ympäristön vaatimukset, näytteensiirto, tiedonkeruu ja asennustapa.
Tuloksena muodostettiin vaihtoehtoja mittauslaitteiden sijoittamiseksi uuteen laboratorioon. Technobothnian mittalaitteisto ja EEPS-hiukkaskokospektrometria siirretään tarpeen mukaan mittauspaikkojen välillä. Laboratorioiden 1 ja 2 mittauksia varten Technobothnian mittalaitekaappi on parasta sijoittaa laboratorion 1 yläkerran laitetilaan. Laboratoriossa 3 mittalaitekaappi kannattaa sijoittaa testisellien ulkopuolelle. SICK-laitekaapin kiinteäksi sijoituspaikaksi suositellaan laboratorion 1 moottoritilaa. EEPS-hiukkaskokospektrometrin näytelinjat rajoittavat spektrometrin sijoituspaikkaa. Tämän vuoksi EEPS-hiukkaskokospektrometri sijoitetaan mittauspisteen mukaan laboratorion 1 tai 2 moottoritilaan. Laboratorion 3 mittauksia varten EEPS-hiukkaskokospektrometri tulee sijoittaa laboratorion 3 yläosaan. Kaikki näytelinjat asennetaan mittalaitteiden paikkojen mukaisesti.
Tämän diplomityön tavoitteena oli suunnitella pakokaasumittausjärjestelmä uuteen moottorilaboratorioon. Moottorilaboratorion ensimmäiset moottoreiden koeajot suoritetaan kesällä 2017 ja ensimmäiset mittausajot syksyllä 2017. Pakokaasumittausjärjestelmä muodostuu Vaasan yliopiston Technobothnian mittalaitteistosta, EEPS-hiukkaskokospektrometrista ja Wärtsilästä toimitettavasta SICK-laitekaapista. SICK:n valmistamalla laitekaapilla kyetään mittaamaan jatkuvasti pakokaasun saastekomponentteja. Lisäksi mittausjärjestelmään kuuluu apulaitteita, kuten lämpösaatetut näytelinjat.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin mittalaitteiden ohjemateriaaleja, vierailtiin kahden moottorivalmistajan laboratorioissa, tehtiin suunnitelmia ja seurattiin rakennuksen valmistumista paikan päällä. Suunnitelmassa oli huomioitava mittausjärjestelmän ympäristön vaatimukset, näytteensiirto, tiedonkeruu ja asennustapa.
Tuloksena muodostettiin vaihtoehtoja mittauslaitteiden sijoittamiseksi uuteen laboratorioon. Technobothnian mittalaitteisto ja EEPS-hiukkaskokospektrometria siirretään tarpeen mukaan mittauspaikkojen välillä. Laboratorioiden 1 ja 2 mittauksia varten Technobothnian mittalaitekaappi on parasta sijoittaa laboratorion 1 yläkerran laitetilaan. Laboratoriossa 3 mittalaitekaappi kannattaa sijoittaa testisellien ulkopuolelle. SICK-laitekaapin kiinteäksi sijoituspaikaksi suositellaan laboratorion 1 moottoritilaa. EEPS-hiukkaskokospektrometrin näytelinjat rajoittavat spektrometrin sijoituspaikkaa. Tämän vuoksi EEPS-hiukkaskokospektrometri sijoitetaan mittauspisteen mukaan laboratorion 1 tai 2 moottoritilaan. Laboratorion 3 mittauksia varten EEPS-hiukkaskokospektrometri tulee sijoittaa laboratorion 3 yläosaan. Kaikki näytelinjat asennetaan mittalaitteiden paikkojen mukaisesti.