Laatujohtamisen ja johdon laskentatoimen yhteisvaikutukset yrityksen suorituskykyyn
Haapakangas, Olli (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin laatujohtamisen ja johdon laskentatoimen mahdollisia yhteisvaikutuksia yrityksen suorituskykyyn. Johdon laskentatoimesta tarkasteltiin suori-tuskyvyn mittaamisen kahta osa–aluetta: suorituskykytavoitteiden asettamista sekä ra-portoinnin säännöllisyyttä. Yhteisvaikutuksella tarkoitettiin, että toiminnot täydentävät toisiaan, jolloin niiden synergiaedut johtavat optimaaliseen suorituskykyyn. Pohjana tälle ns. komplementaarisuusajattelulle olivat Milgromin ja Robertsin (1990) kehittämät mallit, joissa tuotantostrategioiden valintaan sovellettiin matemaattisia hilateorian ja supermodulaarisuuden käsitteitä.
Tutkimus pohjautui pääpiirteittäin Simin ja Killoughin (1998) vastaavanlaiseen tutki-mukseen. Hypoteeseina oli, että laatujohtamisen sekä suorituskykyraportoinnin sovel-taminen yhdessä johtaisi parempaan asiakas– ja laatusuorituskykyyn. Hypoteesit muo-toiltiin erikseen tavoitteiden asettamiselle sekä raportoinnin säännöllisyydelle. Hypotee-sit jaettiin kahteen osaan asiakas- ja laatusuorituskyvyn mukaan. Hypoteeseille haettiin teoriaosassa tukea laatujohtamisen, johdon laskentatoimen, sekä kansantaloustieteen kirjallisuudesta ja tutkimuksista.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena suomalaisista metallituoteyrityksistä. Kysely lä-hetettiin sataan yritykseen ja vastauksia saatiin yhteensä 39. Tuloksista muodostettiin yhden selitettävän muuttujan lineaarinen regressioanalyysi. Tulokset eivät tukeneet hy-poteeseja. Laatujohtamisen ja johdon laskentatoimen yhteisvaikutus ei ollut yhdessä-kään mallissa tilastollisesti merkitsevä, joten sillä ei ollut vaikutusta yrityksen suoritus-kykyyn.
Tutkimus pohjautui pääpiirteittäin Simin ja Killoughin (1998) vastaavanlaiseen tutki-mukseen. Hypoteeseina oli, että laatujohtamisen sekä suorituskykyraportoinnin sovel-taminen yhdessä johtaisi parempaan asiakas– ja laatusuorituskykyyn. Hypoteesit muo-toiltiin erikseen tavoitteiden asettamiselle sekä raportoinnin säännöllisyydelle. Hypotee-sit jaettiin kahteen osaan asiakas- ja laatusuorituskyvyn mukaan. Hypoteeseille haettiin teoriaosassa tukea laatujohtamisen, johdon laskentatoimen, sekä kansantaloustieteen kirjallisuudesta ja tutkimuksista.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena suomalaisista metallituoteyrityksistä. Kysely lä-hetettiin sataan yritykseen ja vastauksia saatiin yhteensä 39. Tuloksista muodostettiin yhden selitettävän muuttujan lineaarinen regressioanalyysi. Tulokset eivät tukeneet hy-poteeseja. Laatujohtamisen ja johdon laskentatoimen yhteisvaikutus ei ollut yhdessä-kään mallissa tilastollisesti merkitsevä, joten sillä ei ollut vaikutusta yrityksen suoritus-kykyyn.