Kulttuuriyrittäjyys Savonlinnassa. Paikallisuuden vaihtelut identiteetissä, substanssissa, verkostoissa ja markkinoissa.
Honkonen, Reijo (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mikä merkitys erilaisilla paikallisilla tekijöillä on kulttuuriyrittäjien identiteettiin, substanssiin, verkostoihin ja markkinoihin. Kysymyksessä oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin strukturoimattomina teemahaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea savonlinnalaista kulttuuriyrittäjää, jotka valittiin yrittäjätypologioiden mukaan: yksi oli artesaaniyrittäjä, toinen klassinen yrittäjä ja kolmas liikemiesyrittäjä.
Haastattelujen tulokset purettiin frekvenssitaulukoihin. Yritettiin löytää yhtäläisyyksiä ja eroja kulttuuriyrittäjien suhteessa paikallisiin tekijöihin. Analyysivaiheessa tutkimusaineisto haastoi tutkimustiedon diskurssiin.
Tutkimuksen mukaan savonlinnalaiset kulttuuriyrittäjät kokevat paikallisuuden myönteisenä voimavarana. Eniten se vaikuttaa kaikkien kulttuuriyrittäjien verkostoihin. Tutkimus osoitti erojakin. Liikemiesyrittäjän toiminta on kaikilta tutkituilta osa-alueiltaan eniten ankkuroitunut paikallisiin tekijöihin. Klassinen yrittäjä rakentaa puolestaan nimenomaan omaa identiteettiään paikallisuuden kautta. Artesaaniyrittäjälle vilkas matkailukaupunki tarjoaa parhaat markkinat.
Tutkimus osoitti, että kulttuuriyrittäjyys on monisärmäinen ilmiö. Siinä eletään kahdessa ulottuvuudessa: taiteen ja markkinatalouden maailmassa. Jos hallitsee vain jommankumman maailman, se ei riitä. Tarvitaan sillanrakentajia, tuottajia, näiden kahden maailman välille.
Haastattelujen tulokset purettiin frekvenssitaulukoihin. Yritettiin löytää yhtäläisyyksiä ja eroja kulttuuriyrittäjien suhteessa paikallisiin tekijöihin. Analyysivaiheessa tutkimusaineisto haastoi tutkimustiedon diskurssiin.
Tutkimuksen mukaan savonlinnalaiset kulttuuriyrittäjät kokevat paikallisuuden myönteisenä voimavarana. Eniten se vaikuttaa kaikkien kulttuuriyrittäjien verkostoihin. Tutkimus osoitti erojakin. Liikemiesyrittäjän toiminta on kaikilta tutkituilta osa-alueiltaan eniten ankkuroitunut paikallisiin tekijöihin. Klassinen yrittäjä rakentaa puolestaan nimenomaan omaa identiteettiään paikallisuuden kautta. Artesaaniyrittäjälle vilkas matkailukaupunki tarjoaa parhaat markkinat.
Tutkimus osoitti, että kulttuuriyrittäjyys on monisärmäinen ilmiö. Siinä eletään kahdessa ulottuvuudessa: taiteen ja markkinatalouden maailmassa. Jos hallitsee vain jommankumman maailman, se ei riitä. Tarvitaan sillanrakentajia, tuottajia, näiden kahden maailman välille.