Hallinnon palvelutehtävät ja byrokraattisuuden vaikutukset palvelujen saavutettavuuteen
Honkonen, Kirsi (2012)
Honkonen, Kirsi
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Julkishallinnon tehtävät ovat nykyään suurimmaksi osaksi erilaisten palvelutehtävien hoitamista. Perinteinen hallinnoiminen on jäänyt taustalle kun palvelujen kasvu asettaa yhä enemmän vaatimuksia palveluhallinnon järjestämiselle, johtamiselle ja laadun varmistamiselle. Palvelujen laatu on pystyttävä varmistamaan osana tuottavaa ja tehokasta toimintaa. Julkiset palvelut tulevat olemaan suurten muutosten ja haasteiden edessä. Tulevaisuutta voidaan vain ennustaa ja toivoa parasta, mutta varmaa on että suurten ikäluokkien vanheneminen, sosiaaliset ongelmat, globalisaatio ja maahanmuutto lisäävät valtion ja kuntien kustannus- ja hoivataakkaa yhä suuremmaksi.
Palvelujen saavutettavuus tutkimuskohteena oli 80–90 –lukujen vaihteessa kiinnostuksen kohteena organisaatiotutkimuksessa. Myös julkisen hallinnon palvelut ja niiden saavutettavuus koettiin ongelmaksi liittyen ehkä hallintoa vaivaavaan byrokraattisuuteen. Suuri lama toi kuitenkin toiset arvot puheisiin ja toimenpiteisiin, kun tarvittiin säästöjä ja taloudellisuutta koko maan tasolla. Uudet paradigmat korostivat strategian merkitystä, mutta toisaalta haluttiin parannusta hallinnon kohteena olevien kansalaisten asemaan. Hyvinvointivaltiota arvosteltiin kuitenkin eräänlaisena maksuautomaattina. Yksilöllisyys ja itsemääräämisoikeus nostivat päätään. Byrokratia muutti muotoaan ja tapojaan organisaatioissa.
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii laajasti kehittämään ymmärrystä hallinnon palvelutehtävien byrokraattisuudesta ja byrokraattisuuden vaikutuksista palvelujen saavutettavuuteen. Saavutettavuus määritellään johtamis- ja organisaatiotutkimuksen perusteella kolmeen ulottuvuuteen. Byrokraattisuus määrittyy byrokratiateorian klassikon Weberin ajatusten johdattelemana. Byrokraattisuus saa ulottuvuutensa Mintzbergin teoriaan mukaisesti päätöksenteon keskittymisestä, kaavamaisuudesta ja erikoistumisesta. Hallintotieteen teoriat määrittelevät hallinnon hyvinvointipalvelujen arvopohjaa ja tehtäviä. Aineisto koostuu pääosin hallintotieteellisestä aineistosta.
Tutkimuksen perusteella byrokratia vaikuttaa edelleen hallinnossa. Se vaikuttaa tutkittuihin saavutettavuuden ulottuvuuksiin kommunikaation ja koordinaation kautta. Hierarkkinen malli on edelleen toiminnassa julkishallinnon organisaatioissa. Hierarkkisuus yhdistettynä verkostorakenteeseen voi saada aikaan uusia ratkaistavia ongelmia. Tulevaisuuden saavutettavan palvelun takana on joustava, luotettava ja palveleva organisaatio.
Palvelujen saavutettavuus tutkimuskohteena oli 80–90 –lukujen vaihteessa kiinnostuksen kohteena organisaatiotutkimuksessa. Myös julkisen hallinnon palvelut ja niiden saavutettavuus koettiin ongelmaksi liittyen ehkä hallintoa vaivaavaan byrokraattisuuteen. Suuri lama toi kuitenkin toiset arvot puheisiin ja toimenpiteisiin, kun tarvittiin säästöjä ja taloudellisuutta koko maan tasolla. Uudet paradigmat korostivat strategian merkitystä, mutta toisaalta haluttiin parannusta hallinnon kohteena olevien kansalaisten asemaan. Hyvinvointivaltiota arvosteltiin kuitenkin eräänlaisena maksuautomaattina. Yksilöllisyys ja itsemääräämisoikeus nostivat päätään. Byrokratia muutti muotoaan ja tapojaan organisaatioissa.
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii laajasti kehittämään ymmärrystä hallinnon palvelutehtävien byrokraattisuudesta ja byrokraattisuuden vaikutuksista palvelujen saavutettavuuteen. Saavutettavuus määritellään johtamis- ja organisaatiotutkimuksen perusteella kolmeen ulottuvuuteen. Byrokraattisuus määrittyy byrokratiateorian klassikon Weberin ajatusten johdattelemana. Byrokraattisuus saa ulottuvuutensa Mintzbergin teoriaan mukaisesti päätöksenteon keskittymisestä, kaavamaisuudesta ja erikoistumisesta. Hallintotieteen teoriat määrittelevät hallinnon hyvinvointipalvelujen arvopohjaa ja tehtäviä. Aineisto koostuu pääosin hallintotieteellisestä aineistosta.
Tutkimuksen perusteella byrokratia vaikuttaa edelleen hallinnossa. Se vaikuttaa tutkittuihin saavutettavuuden ulottuvuuksiin kommunikaation ja koordinaation kautta. Hierarkkinen malli on edelleen toiminnassa julkishallinnon organisaatioissa. Hierarkkisuus yhdistettynä verkostorakenteeseen voi saada aikaan uusia ratkaistavia ongelmia. Tulevaisuuden saavutettavan palvelun takana on joustava, luotettava ja palveleva organisaatio.