Kuluttajien osallistaminen tuotekehityksen fuzzy front end -vaiheen työkaluna. Case: Atrian leikkelemakkaroiden tuotekehitysprojekti
Gröhn, Annaelina (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Fuzzy front end on tuotekehityksen alkuvaihe, jonka aikana yritys tekee monia ratkaisevia päätöksiä, jotka vaikuttavat koko tuotekehityksen onnistumiseen ja sen aikana syntyneen tuotteen menestykseen. Tavoitteena on kehittää tuote, joka tyydyttää kuluttajien tarpeet paremmin kuin olemassa olevat tuotteet kilpailuedun ja voiton aikaansaamiseksi. Tämän onnistumiseksi fuzzy front end -vaiheen työkaluna voidaan käyttää kuluttajien osallistamista, jolloin kuluttajat tuovat oman työpanoksensa yleensä pientä korvausta vastaan yrityksen käyttöön.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, miten kuluttajien osallista-mista voidaan käyttää tuotekehitysprojektin fuzzy front end -vaiheen työkaluna. Aihetta tarkastellaan pragmatistisen tieteenfilosofian kautta. Teoriaosuudessa kuluttajien osallis-tamisesta fuzzy front end -vaiheeseen luodaan yhteinen teoreettinen näkemys sen mää-rittelemiseksi, mitä mahdollisuuksia kuluttajien osallistamisen toteuttamiseen on fuzzy front end -vaiheessa. Vaihe voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla, mutta tärkeää on toteutuksen suunnittelu etukäteen.
Empiriaosuudessa arvioidaan, miten osallistaminen toimii Atrian leikkelemakkaroiden tuotekehitysprojektin fuzzy front end -vaiheen eri elementeissä ja tunnistetaan, millaisia haasteita kuluttajien osallistamiseen liittyy Atrian leikkelemakkaroiden tuotekehitysprojektin fuzzy front end -vaiheessa, ja luoda niiden pohjalta kehitysehdotuksia. Empiirinen tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena, jonka tapauksen muodostaa Atrian leikke-lemakkaroiden tuotekehitysprojekti. Aineistona käytetään internetaineistoa ja teema-haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin avulla kerättyä aineistoa, joka analysoidaan sisällönanalyysillä. Kuluttajat osallistettiin kolmeen eri fuzzy front end -elementtiin joukkoälyä ja -äänestystä hyödyntäen. Parhaiten osallistaminen onnistui mahdollisuuksien analyysin aikana. Osallistamiseen liittyi useita haasteita, joista merkittävin oli epä-tietoisuus osallistamisen todellisista hyödyistä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, miten kuluttajien osallista-mista voidaan käyttää tuotekehitysprojektin fuzzy front end -vaiheen työkaluna. Aihetta tarkastellaan pragmatistisen tieteenfilosofian kautta. Teoriaosuudessa kuluttajien osallis-tamisesta fuzzy front end -vaiheeseen luodaan yhteinen teoreettinen näkemys sen mää-rittelemiseksi, mitä mahdollisuuksia kuluttajien osallistamisen toteuttamiseen on fuzzy front end -vaiheessa. Vaihe voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla, mutta tärkeää on toteutuksen suunnittelu etukäteen.
Empiriaosuudessa arvioidaan, miten osallistaminen toimii Atrian leikkelemakkaroiden tuotekehitysprojektin fuzzy front end -vaiheen eri elementeissä ja tunnistetaan, millaisia haasteita kuluttajien osallistamiseen liittyy Atrian leikkelemakkaroiden tuotekehitysprojektin fuzzy front end -vaiheessa, ja luoda niiden pohjalta kehitysehdotuksia. Empiirinen tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena, jonka tapauksen muodostaa Atrian leikke-lemakkaroiden tuotekehitysprojekti. Aineistona käytetään internetaineistoa ja teema-haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin avulla kerättyä aineistoa, joka analysoidaan sisällönanalyysillä. Kuluttajat osallistettiin kolmeen eri fuzzy front end -elementtiin joukkoälyä ja -äänestystä hyödyntäen. Parhaiten osallistaminen onnistui mahdollisuuksien analyysin aikana. Osallistamiseen liittyi useita haasteita, joista merkittävin oli epä-tietoisuus osallistamisen todellisista hyödyistä.