Hyödykkeen piirteet pankin viestiminä. Rahoituspalvelujen tuoteinformaation talousoikeudellista tarkastelua.
Österman, Heli (2012)
Österman, Heli
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Pankkien liiketoiminta muuttuu talouselämän tapahtumien ja yhteiskunnan toiminnan vaikutuksesta. Samalla pankin tuotevalikoima elää. Perinteiset rahoituspalvelut kehittyvät, ja uusia rahoitushyödykkeitä syntyy niiden rinnalle. Tällöin tuotteista asiakkaalle annettu informaatio saa keskeisen aseman. Voi syntyä turhia hankaluuksia pankkien ja niiden asiakkaiden välisessä kanssakäymisessä, jollei tunneta ja toteuteta tuoteinformaation antamiselle asetettuja vaatimuksia tai ymmärretä tuotteen piirteiden vaikutusta siihen, mikä tieto on olennaista ja välttämätöntä. Tutkimusongelmana on eri rahoituspalveluja koskevan informaation sisällön ja viestintätavan muotoutuminen. Tutkimus rakentaa vastausta kysymykseen, miten pankin rahoituspalvelujen tuoteinformaation koostumus muodostuu hyödykkeen piirteiden pohjalta.
Rahoituspalvelujen tuoteinformaation muotoutumista tarkastellaan tutkimuksessa talousoikeudellisesti pankin markkinaolosuhteiden, omaisuuksien vaihdannan ja informaation relevanssin näkökulmista. Tuoteinformaatio on tuotteesta kertovaa tietoa. Rahoituspalveluilla tarkoitetaan luottolaitospalveluita sekä sijoitus- ja oheispalveluita. Tutkimus on rajattu pankkien hyödykkeisiin, erityisesti niiden piirteiden eli leimaa antavien ominaisuuksien vaikutukseen. Kokonaisuutena tutkimuksen voi luonnehtia pohjautuvan informaatio-oikeudellista ilmiökokonaisuutta koskevaan oikeudelliseen aineistoon.
Tutkimus tarjoaa tietoa hyödykkeen piirteisiin pohjautuvaan rahoituspalvelujen tuoteinformaation koostumukseen vaikuttavista tekijöistä sekä luo välineistöä sen hallintaan pankkien liiketoiminnassa: Pankin markkinaolosuhteista ja niihin liittyvästä sääntelystä muodostuvassa kehikossa syntyy omaisuuksien vaihdannan vaatima hyödykekohtainen informaatio. Samalla taloudellinen turvallisuus toimii pääakselina, jonka ympärille kaikkien rahoituspalvelujen tuoteinformaatio muodostuu. Tällöin keskeisen aseman saavat riskit, niiltä suojautuminen sekä näiden yhteydet hyödykkeen piirteisiin.
Rahoituspalvelujen tuoteinformaation muotoutumista tarkastellaan tutkimuksessa talousoikeudellisesti pankin markkinaolosuhteiden, omaisuuksien vaihdannan ja informaation relevanssin näkökulmista. Tuoteinformaatio on tuotteesta kertovaa tietoa. Rahoituspalveluilla tarkoitetaan luottolaitospalveluita sekä sijoitus- ja oheispalveluita. Tutkimus on rajattu pankkien hyödykkeisiin, erityisesti niiden piirteiden eli leimaa antavien ominaisuuksien vaikutukseen. Kokonaisuutena tutkimuksen voi luonnehtia pohjautuvan informaatio-oikeudellista ilmiökokonaisuutta koskevaan oikeudelliseen aineistoon.
Tutkimus tarjoaa tietoa hyödykkeen piirteisiin pohjautuvaan rahoituspalvelujen tuoteinformaation koostumukseen vaikuttavista tekijöistä sekä luo välineistöä sen hallintaan pankkien liiketoiminnassa: Pankin markkinaolosuhteista ja niihin liittyvästä sääntelystä muodostuvassa kehikossa syntyy omaisuuksien vaihdannan vaatima hyödykekohtainen informaatio. Samalla taloudellinen turvallisuus toimii pääakselina, jonka ympärille kaikkien rahoituspalvelujen tuoteinformaatio muodostuu. Tällöin keskeisen aseman saavat riskit, niiltä suojautuminen sekä näiden yhteydet hyödykkeen piirteisiin.