Konsertti elämyksenä. Kuinka musiikkia kulutetaan.
Ylinen, Elisa (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee konserttia kulutuksellisena kokemuksena ja elämyksen tuottajana. Tutkimusongelmaa lähestytään kuluttajakäyttäytymisen teorian kautta. Aluksi tarkastellaan yleisemmin kulttuurin kuluttamista ja sitten tarkemmin musiikin erityisluonnetta kulutuskohteena. Tutkielman teoriaosuudessa muodostetaan musiikin kuluttamisen kolme funktiota, jotka ovat esteettis-emotionaalinen, sosiaalinen ja kognitiivinen funktio.
Tutkielman empiirisessä osuudessa tutkitaan musiikin kuluttamisen funktioiden toteutumista elävässä konserttitilanteessa. Kvalitatiivisten ryhmähaastattelujen avulla selvitetään erilaisten kuulijaryhmien, aktiivikävijöiden, satunnaisten kävijöiden ja ensikertalaisten konsertille antamia sisältöjä. Tutkielmassa tarkastellaan myös, kuinka kuulijat itse toimivat aktiivisesti omaa kokemustaan syventääkseen.
Kuulijaryhmien välillä ei ollut merkittäviä eroja siinä, millaisia sisältöjä he kullekin funktiolle antoivat. Kaikki ryhmät tunnustivat jokaisen funktion olemassaolon. Eroja syntyi kuitenkin siinä, miten kuulijat toimivat oman kokemuksensa eteen. Selkein ero oli aktiivikävijöiden ja ensikertalaisten välillä. Aktiivikävijät toimivat tavoitteellisesti sekä ajattelun että tunteen tasoilla, kun taas ensikertalaiset pitäytyivät pinnallisemmalla toiminnan tasolla.
Tutkielman empiirisessä osuudessa tutkitaan musiikin kuluttamisen funktioiden toteutumista elävässä konserttitilanteessa. Kvalitatiivisten ryhmähaastattelujen avulla selvitetään erilaisten kuulijaryhmien, aktiivikävijöiden, satunnaisten kävijöiden ja ensikertalaisten konsertille antamia sisältöjä. Tutkielmassa tarkastellaan myös, kuinka kuulijat itse toimivat aktiivisesti omaa kokemustaan syventääkseen.
Kuulijaryhmien välillä ei ollut merkittäviä eroja siinä, millaisia sisältöjä he kullekin funktiolle antoivat. Kaikki ryhmät tunnustivat jokaisen funktion olemassaolon. Eroja syntyi kuitenkin siinä, miten kuulijat toimivat oman kokemuksensa eteen. Selkein ero oli aktiivikävijöiden ja ensikertalaisten välillä. Aktiivikävijät toimivat tavoitteellisesti sekä ajattelun että tunteen tasoilla, kun taas ensikertalaiset pitäytyivät pinnallisemmalla toiminnan tasolla.