LAPPI-BRANDI - Analyysi alueellisesta brandista matkailuelinkeinon parissa
Ylilääkkölä, Henna (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen haasteen muodostaa alueellisen brandin rakentamiseen liittyvien kriittisten elementtien tarkastelu. Tutkimuksen tarkoituksena on arvioida ja analysoida alueellisen brandin kehittämiseen liittyviä haasteita ja kehittämismahdollisuuksia. Alueellisen brandin rakentaminen poikkeaa huomattavasti tuote- tai palvelubrandien rakentamisesta, joita on tutkittu yleisesti. Sen sijaan alueellisen brandin rakentamista on tutkittu vähän. Kriittisten brandin rakentamisen elementtien esiin nostamiseksi tutkimuksessa analysoitiin aluksi alueellisen brandin rakennetta ja identiteettiä. Tutkimuskohteena toimi Lappi-brandi.
Syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi siitä, miten Lappi-brandi on omaksuttu Lapin matkailuelinkeinon parissa, toteutettiin teemahaastattelututkimus Lapin matkailuyrityksissä. Tutkimukseen osallistui kymmenen yritystä neljältä eri matkailualueelta. Tutkimus osoitti, että Lappi-brandin kehittämisen kannalta kriittisin osa-alue on yritysverkostojen ja brandin hallinta- ja organisointiprosessien suunnittelu ja toteuttaminen. Alueellinen brandi toimii usean eri toimijan ja elinkeinon parissa, jolloin yhteiset arvot ja brandi-identiteettiin identifioituminen nousevat olennaiseen asemaan.
Lappi-brandin kehittämismahdollisuudet liittyvät pitkälti matkailuelinkeinon sisäisen yhteistyön kehittämiseen ja prosessien hallintaan. Yhteen nivoutuneen, tiiviin yhteistyön avulla pystytään vaikuttamaan pitkälti myös Lapista ulos lähteviin viesteihin, tätä kautta myös Lapista muodostettaviin mielikuviin.
Syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi siitä, miten Lappi-brandi on omaksuttu Lapin matkailuelinkeinon parissa, toteutettiin teemahaastattelututkimus Lapin matkailuyrityksissä. Tutkimukseen osallistui kymmenen yritystä neljältä eri matkailualueelta. Tutkimus osoitti, että Lappi-brandin kehittämisen kannalta kriittisin osa-alue on yritysverkostojen ja brandin hallinta- ja organisointiprosessien suunnittelu ja toteuttaminen. Alueellinen brandi toimii usean eri toimijan ja elinkeinon parissa, jolloin yhteiset arvot ja brandi-identiteettiin identifioituminen nousevat olennaiseen asemaan.
Lappi-brandin kehittämismahdollisuudet liittyvät pitkälti matkailuelinkeinon sisäisen yhteistyön kehittämiseen ja prosessien hallintaan. Yhteen nivoutuneen, tiiviin yhteistyön avulla pystytään vaikuttamaan pitkälti myös Lapista ulos lähteviin viesteihin, tätä kautta myös Lapista muodostettaviin mielikuviin.