Ydinosaamiset pk-yrityksessä
Yliluoma, Ari (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Resurssi- ja osaamislähtöiset strategiaopit ovat nousseet keskeiseen asemaan viimeisen vuosikymmenen aikana. Erityisesti Prahaladin ja ja Hamelin artikkeli ydinosaamisista vauhditti voimakkaasti kehitystä osaamislähtöisten strategiaoppien suuntaan ja kehittämiseen. He toivat esille esimerkkejä entisistä suuryrityksistä, jotka menettivät valta-asemansa uusille pienemmille kilpailijoilleen. Syntyneen kehityksen taustalla on kyse oppimisesta, muuttumisesta ja kehittymisestä sekä kilpailijoihin nähden resurssien taitavammasta käytöstä ja kehittämisestä.
Ydinosaamiset ovat kuitenkin osoittautuneet käytännössä vaikeasti hyödynnettäviksi kilpailuetua kehitettäessä. Kaikki erityinen osaaminen ei ole ydinosaamista, eikä näin ollen tuota ylivoimaista kilpailuetua. Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kuvata osaamisten strategista merkitystä ja ymmärrystä pienessä organisaatiossa ja arvioida, miten se voisi kyetä tunnistamaan omistamiansa mahdollisia ydinosaamisia ja millaisia edellytyksiä tunnistaminen asettaa organisaatiolle. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään strategian ja vision merkitystä strategisten osaamisten tunnistamisen peruslähtökohtana sekä valotetaan ydinosaamisten luonnetta ja tunnistamisen edellytyksiä. Lisäksi esitellään eräitä kirjallisuudessa esiteltyjä ydinosaamisten tunnistamismenetelmiä.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että perinteiset kilpailustrategiat eivät välttämättä riitä erottautumaan kasvavassa kilpailussa. Kasvuhakuisilla yrityksillä voi kasvu tyrehtyä, ellei kyetä tunnistamaan tai kehittämään kilpailukykyä laajentavia edellytyksiä. Perusteellinen, yritykselle ominaisten ydinosaamisten tunnistaminen ja kehittäminen voi ehkä avata yritykselle kasvumahdollisuuden uusille markkina-alueille ja auttaa tuottamaan uusiutuvaa lisäarvoa asiakkailleen.
Ydinosaamiset ovat kuitenkin osoittautuneet käytännössä vaikeasti hyödynnettäviksi kilpailuetua kehitettäessä. Kaikki erityinen osaaminen ei ole ydinosaamista, eikä näin ollen tuota ylivoimaista kilpailuetua. Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kuvata osaamisten strategista merkitystä ja ymmärrystä pienessä organisaatiossa ja arvioida, miten se voisi kyetä tunnistamaan omistamiansa mahdollisia ydinosaamisia ja millaisia edellytyksiä tunnistaminen asettaa organisaatiolle. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään strategian ja vision merkitystä strategisten osaamisten tunnistamisen peruslähtökohtana sekä valotetaan ydinosaamisten luonnetta ja tunnistamisen edellytyksiä. Lisäksi esitellään eräitä kirjallisuudessa esiteltyjä ydinosaamisten tunnistamismenetelmiä.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että perinteiset kilpailustrategiat eivät välttämättä riitä erottautumaan kasvavassa kilpailussa. Kasvuhakuisilla yrityksillä voi kasvu tyrehtyä, ellei kyetä tunnistamaan tai kehittämään kilpailukykyä laajentavia edellytyksiä. Perusteellinen, yritykselle ominaisten ydinosaamisten tunnistaminen ja kehittäminen voi ehkä avata yritykselle kasvumahdollisuuden uusille markkina-alueille ja auttaa tuottamaan uusiutuvaa lisäarvoa asiakkailleen.