Mentorointi - mahdollisuus opiskelijalle
Yli-Hynnilä, Tiina (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Mentoroinnista on tullut yhä suositumpi henkilöstön kehittämismenetelmä ja sitä on myös alettu käyttää korkeakouluissa ja muissa oppilaitoksissa. Opiskelijamentoroinnissa aktorina toimii yleensä opiskelija ja mentorina valmistunut, jo työelämässä oleva henkilö. Se on usein organisaation rajat ylittävää yksilön mentorointia. Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä opiskelijamentoroinnista. Pääongelmana on selvittää kokemuksien kautta, millaisia mahdollisuuksia opiskelija voi mentoroinnista saada.
Aikaisempien tutkimusten ja teorian perusteella rakennettaan teoreettinen viitekehys mentoroinnista ja sen mahdollisuuksista opiskelijalle luvuissa kaksi ja kolme. Luvussa neljä kerrotaan, miten empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin käyttäen aineistonkeruutekniikkana puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatellut aktorit ja mentorit osallistuivat lukuvuonna 2011–2012 Warrantti ry:n ja Vaasan Ekonomien järjestämään mentorointiprojektiin yhteistyössä Suomen Ekonomiliiton kanssa. Varsinaisia tutkimuksen tuloksia tarkastellaan luvussa viisi, jolloin niitä verrataan myös teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen mukaan mentorointi tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia opiskelijalle. Mentoroinnin psykososiaalisiin tehtäviin liittyvät mahdollisuudet koskien itsetuntemuksen ja –itsevarmuuden parantumista, ajattelun avartumista sekä hyväksyntää ja tukemista. Mahdollisuudet liittyen mentoroinnin uratehtäviä ovat tutkimuksen mukaan puolestaan verkostoituminen, tiedon saaminen ja vaihtaminen sekä valmennus työnhaussa. Mahdollisuuksia opiskelijalle selvittäessä nousi esille myös haasteita, jotka liittyivät sitoutumiseen, tavoitteiden asettamiseen, mentorointisuhteeseen ja mentorin ja aktorin käyttäytymiseen. Tutkimusten tulokset olivat melko samoja teoreettiseen viitekehykseen verrattuna, vaikka haastatellut antoivat niille osin erilaisia painotuksia. Yllättäen kuitenkin ajanhallinta korostui aineistosta.
Aikaisempien tutkimusten ja teorian perusteella rakennettaan teoreettinen viitekehys mentoroinnista ja sen mahdollisuuksista opiskelijalle luvuissa kaksi ja kolme. Luvussa neljä kerrotaan, miten empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin käyttäen aineistonkeruutekniikkana puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatellut aktorit ja mentorit osallistuivat lukuvuonna 2011–2012 Warrantti ry:n ja Vaasan Ekonomien järjestämään mentorointiprojektiin yhteistyössä Suomen Ekonomiliiton kanssa. Varsinaisia tutkimuksen tuloksia tarkastellaan luvussa viisi, jolloin niitä verrataan myös teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen mukaan mentorointi tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia opiskelijalle. Mentoroinnin psykososiaalisiin tehtäviin liittyvät mahdollisuudet koskien itsetuntemuksen ja –itsevarmuuden parantumista, ajattelun avartumista sekä hyväksyntää ja tukemista. Mahdollisuudet liittyen mentoroinnin uratehtäviä ovat tutkimuksen mukaan puolestaan verkostoituminen, tiedon saaminen ja vaihtaminen sekä valmennus työnhaussa. Mahdollisuuksia opiskelijalle selvittäessä nousi esille myös haasteita, jotka liittyivät sitoutumiseen, tavoitteiden asettamiseen, mentorointisuhteeseen ja mentorin ja aktorin käyttäytymiseen. Tutkimusten tulokset olivat melko samoja teoreettiseen viitekehykseen verrattuna, vaikka haastatellut antoivat niille osin erilaisia painotuksia. Yllättäen kuitenkin ajanhallinta korostui aineistosta.