Asiakasarvo kivijalka- ja verkko-kaupassa – Vaatteiden vähittäis-kauppa
Wäänänen, Juuso (2016)
Wäänänen, Juuso
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee läheltä kuluttajapintaa, kuinka arvot määrittelevät heidän käyt-täytymistään uuden verkkokauppa-ajan kynnyksellä. Tutkielma on ajankohtainen ja murros vähittäiskaupassa on käynnissä. Kuluttajien omaksumisaste uusille toiminnoille vaatteiden vähittäiskaupassa tulee määrittelemään tulevaisuuden kaupankäynnin suunnan. Tämä mielessä pitäen tutkitaan eri arvoulottuvuuksia hyötyjen ja uhrausten perusteella, sillä kuluttajan perusarvo syntyy siitä, miten paljon on annettu ja miten paljon on saatu.
Tutkielman viitekehys koostuu hyödyistä ja uhrauksista, joita kuluttaja kokee osto-päätösprosessissaan. Tutkimus etenee kolmen tavoitteen kautta. Ensin rakennetaan ymmärrys arvon muodostumisesta, toisena tavoitteena on saavuttaa tieto miten asia-kas-arvo toteutuu kuluttajalle ja kolmanneksi nähdään millä tekijöillä kivijalkakaupan muodostama asiakas-arvo kuluttajalle lujittuu.
Teoria-luvussa esitetyt arvot antavat näkemystä kuinka eri hyödyt ja uhraukset vaikut-tavat arvon muodostumiseen ja kuinka siitä voidaan identifioda kivijalkakaupan ja verkkokaupan asiakasarvoja. Voidaan pohtia ovatko nämä arvotekijät tasapainossa keskenään ja onko niillä täten yhtä painava merkitys, kun kuluttaja vertailee niitä itse-näisesti arvonluontiprosessissaan. Voimme todeta, että yksittäiset mallit eivät riitä kä-sittämään asiakasarvon muodostumista, vaan täytyy käyttää asiakasarvon yhdistettyä mallia. Tutkimuksessa huomattiin, että teoria-luvussa luodun yhdistetyn mallin lisäksi asiakasarvon muodostumiseen vaikuttavat sosiaaliset elementit, joita seuraavissa tut-kimuksissa tulisi ottaa huomioon.
Tutkielman viitekehys koostuu hyödyistä ja uhrauksista, joita kuluttaja kokee osto-päätösprosessissaan. Tutkimus etenee kolmen tavoitteen kautta. Ensin rakennetaan ymmärrys arvon muodostumisesta, toisena tavoitteena on saavuttaa tieto miten asia-kas-arvo toteutuu kuluttajalle ja kolmanneksi nähdään millä tekijöillä kivijalkakaupan muodostama asiakas-arvo kuluttajalle lujittuu.
Teoria-luvussa esitetyt arvot antavat näkemystä kuinka eri hyödyt ja uhraukset vaikut-tavat arvon muodostumiseen ja kuinka siitä voidaan identifioda kivijalkakaupan ja verkkokaupan asiakasarvoja. Voidaan pohtia ovatko nämä arvotekijät tasapainossa keskenään ja onko niillä täten yhtä painava merkitys, kun kuluttaja vertailee niitä itse-näisesti arvonluontiprosessissaan. Voimme todeta, että yksittäiset mallit eivät riitä kä-sittämään asiakasarvon muodostumista, vaan täytyy käyttää asiakasarvon yhdistettyä mallia. Tutkimuksessa huomattiin, että teoria-luvussa luodun yhdistetyn mallin lisäksi asiakasarvon muodostumiseen vaikuttavat sosiaaliset elementit, joita seuraavissa tut-kimuksissa tulisi ottaa huomioon.