MUUTOKSESSA ONNISTUMINEN: Esimiestyö, esimies-alaissuhteet ja organisaatiokulttuuri Peruspalveluliikelaitos Jytan muutoksen onnistumisen keskeisinä haasteina
Wikström, Nina (2013)
Wikström, Nina
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten esimiehet olivat onnistuneet johtamaan organisaatiossa läpikäytyä muutosta oman ja henkilökunnan näkemyksen mukaan. Tarkoituksena oli tutkia, miten muutos on vaikuttanut esimiesten ja alaisten työhön. Tutkimuksessa selvitettiin, mikä muutoksessa on ollut haasteellista esimiesten ja alaisten kannalta sekä kuinka organisaatiokulttuuri on vaikuttanut muutoksen onnistumisessa.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin organisaation esimiehiä ja työntekijöitä. Haastatteluilla selvitettiin muutoksessa onnistumista, esimiestyötä, esimies-alaissuhteita ja organisaatiokulttuuria muutoksen onnistumisen keskeisinä haasteina. Tutkittavaksi organisaatioksi valittiin peruspalveluita tuottava liikelaitos, jossa oli hiljattain läpikäyty organisatorinen muutos.
Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat organisaatio, johtaminen ja muutos. Teoreettinen tarkastelu etenee organisaatioista johtamisen yleisiin kysymyksiin ja muutostilanteiden esittelyyn. Teoreettisessa tarkastelussa johtaminen ja esimiestyö nousevat merkittäviksi tekijöiksi organisatorisen muutoksen onnistumisessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineisto muodostuu esimiesten ja työntekijöiden yksilöhaastatteluista, jotka tehtiin viidelletoista henkilölle. Tutkimuksessa havaittiin, että esimiehillä on tärkeä rooli organisaation muutoksen onnistumisessa. Esimiesten on kyettävä onnistumaan muutokseen liittyvässä viestinnässä, johtamaan omalla esimerkillään, antamaan tarvittaessa alaisilleen tukea ja aikaa sekä huomioimaan organisaatiokulttuurin merkitys muutoksessa. Esimiesten on myös onnistuttava sitouttamaan alaisensa muutosprosessiin sekä ottamaan huomioon organisatoriseen muutokseen liittyvä muutosvastarinta. Tutkimuksessa ilmeni laatutyön tärkeä merkitys peruspalveluita tuottavassa organisaatiossa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että muutostilanteissa esimiestyö, esimiesten ja alaisten väliset suhteet sekä organisaatiokulttuuri voivat mahdollistaa tai rajata muutoksessa onnistumista.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin organisaation esimiehiä ja työntekijöitä. Haastatteluilla selvitettiin muutoksessa onnistumista, esimiestyötä, esimies-alaissuhteita ja organisaatiokulttuuria muutoksen onnistumisen keskeisinä haasteina. Tutkittavaksi organisaatioksi valittiin peruspalveluita tuottava liikelaitos, jossa oli hiljattain läpikäyty organisatorinen muutos.
Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat organisaatio, johtaminen ja muutos. Teoreettinen tarkastelu etenee organisaatioista johtamisen yleisiin kysymyksiin ja muutostilanteiden esittelyyn. Teoreettisessa tarkastelussa johtaminen ja esimiestyö nousevat merkittäviksi tekijöiksi organisatorisen muutoksen onnistumisessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineisto muodostuu esimiesten ja työntekijöiden yksilöhaastatteluista, jotka tehtiin viidelletoista henkilölle. Tutkimuksessa havaittiin, että esimiehillä on tärkeä rooli organisaation muutoksen onnistumisessa. Esimiesten on kyettävä onnistumaan muutokseen liittyvässä viestinnässä, johtamaan omalla esimerkillään, antamaan tarvittaessa alaisilleen tukea ja aikaa sekä huomioimaan organisaatiokulttuurin merkitys muutoksessa. Esimiesten on myös onnistuttava sitouttamaan alaisensa muutosprosessiin sekä ottamaan huomioon organisatoriseen muutokseen liittyvä muutosvastarinta. Tutkimuksessa ilmeni laatutyön tärkeä merkitys peruspalveluita tuottavassa organisaatiossa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että muutostilanteissa esimiestyö, esimiesten ja alaisten väliset suhteet sekä organisaatiokulttuuri voivat mahdollistaa tai rajata muutoksessa onnistumista.