”Metso veti hätäjarrusta” Talousuutisotsikoiden ja -ingressien metaforia
Widlund, Jenny (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia metaforia käytetään lehtien talousuutisten otsikoissa ja niitä seuraavissa ingresseissä. Vuosi 2009 alkoi talouden taantumisella ja uuden laman pelättiin alkavan. Talousuutiset olivat seurattuja, sillä yritysmaailmassa tapahtui paljon lyhyessä ajassa ja tapahtumat koskettivat suurta joukkoa ihmisiä.
Tutkimuksen kohteena olivat kolmen eri printtimuodossa ilmestyvän suomalaisen lehden talousuutiset. Tarkempana tutkimuskohteena olivat lehtien talousosioiden otsikot sekä ingressit. Tutkimuksessa mukana olleet lehdet olivat Kauppalehti, Helsingin Sanomat sekä Pohjalainen. Aineisto on kerätty 8.1.2009–25.1.2009 väliseltä ajalta ja yhteensä lehtiä oli 164 kappaletta ja uutisia 598 kappaletta, joista 206 löytyi metafora joko otsikosta tai ingressistä.
Metaforat tunnistettiin kognitiivisen metaforateorian avulla ja tutkimuksessa etsittiin vastausta kolmeen kysymykseen: Kuinka yleisiä metaforat ovat talousotsikoissa ja niiden ingresseissä, millaisia metaforat ovat sekä minkälaista maailmankuvaa ne luovat lehtien lukijoille. Metaforat jaettiin rakennemetaforiin, ontologisiin metaforiin sekä suuntametaforiin sen perusteella millaisia ominaisuuksia niillä oli.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että metaforia käytettiin runsaasti konkretisoimaan talousuutisten aiheita. Yleisimmin metaforia käytettiin, kun taloutta kuvailtiin eräänlaisena toimintana tai itsenäisenä toimijana. Metaforia käytettiin kekseliäästi, mutta vaikka metaforat olivat usein peräisin perinteisistä lähdealuista, niin mitään selvää rutiinia niiden käytössä ei ollut nähtävissä. Metaforat myös kuvasivat aikaansa hyvin, sillä luomillaan mielikuvilla ne välittivät taantuman hengen lehtien lukijoille. Ajankuvaa hahmotettiin lisäksi muun muassa historiallisilla metaforilla, jotka oli otettu uudelleen käyttöön talousjournalismin kielessä.
Tutkimuksen kohteena olivat kolmen eri printtimuodossa ilmestyvän suomalaisen lehden talousuutiset. Tarkempana tutkimuskohteena olivat lehtien talousosioiden otsikot sekä ingressit. Tutkimuksessa mukana olleet lehdet olivat Kauppalehti, Helsingin Sanomat sekä Pohjalainen. Aineisto on kerätty 8.1.2009–25.1.2009 väliseltä ajalta ja yhteensä lehtiä oli 164 kappaletta ja uutisia 598 kappaletta, joista 206 löytyi metafora joko otsikosta tai ingressistä.
Metaforat tunnistettiin kognitiivisen metaforateorian avulla ja tutkimuksessa etsittiin vastausta kolmeen kysymykseen: Kuinka yleisiä metaforat ovat talousotsikoissa ja niiden ingresseissä, millaisia metaforat ovat sekä minkälaista maailmankuvaa ne luovat lehtien lukijoille. Metaforat jaettiin rakennemetaforiin, ontologisiin metaforiin sekä suuntametaforiin sen perusteella millaisia ominaisuuksia niillä oli.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että metaforia käytettiin runsaasti konkretisoimaan talousuutisten aiheita. Yleisimmin metaforia käytettiin, kun taloutta kuvailtiin eräänlaisena toimintana tai itsenäisenä toimijana. Metaforia käytettiin kekseliäästi, mutta vaikka metaforat olivat usein peräisin perinteisistä lähdealuista, niin mitään selvää rutiinia niiden käytössä ei ollut nähtävissä. Metaforat myös kuvasivat aikaansa hyvin, sillä luomillaan mielikuvilla ne välittivät taantuman hengen lehtien lukijoille. Ajankuvaa hahmotettiin lisäksi muun muassa historiallisilla metaforilla, jotka oli otettu uudelleen käyttöön talousjournalismin kielessä.