Toimitilapalvelutuottajien verkosto - Case Suomen Posti Oyj Inhouse-palvelut
Holmi, Juha (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Toimitilapalvelujen markkinat ovat tällä hetkellä murroksessa. Organisaatioiden keskit-tyessä yhä enemmän omaan ydinosaamiseensa ja sen kehittämiseen, toimitilapalvelui-den ulkoistaminen on lisääntynyt. Asiakkaiden tarpeet toimitilapalvelujen suhteen ovat myös muuttuneet. Entistä enemmän halutaan kumppanuuteen perustuvia laajempia pal-velukokonaisuuksia yhden toimijan kautta. Myös toimitilajohtamisen palvelut ovat no-peasti lisääntymässä Suomen markkinoilla. Nämä syyt ovat aiheuttaneet palveluntuotta-jien toiminnassa muutoksia. Osat yrityksistä ovat laajentaneet itse tuottamaansa palve-luvalikoimaa ja toimitilajohtamisesta on tullut myös osa perinteisten palveluntuottajien palveluvalikoimaa. Eräänä ratkaisuna on myös palveluntuottajien välinen verkostoitu-minen. Tämän tutkimuksen aihealueena on toimitilapalveluntuottajien verkostoitumisen mallintaminen ja sen kiinnostavuuden mittaaminen potentiaalisten asiakkaiden keskuu-dessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu yleisesti verkostoitumisesta ja erityisesti monenkeskisten yritysyhteistyömallien tarkastelusta, minkä avulla palveluntuottajien verkosto mallinnetaan. Verkoston mallintamisen lisäksi tarkastellaan myös toimitilapal-veluiden markkinoita ja markkinoilla käytössä olevia erilaisia toimintamalleja.
Tutkimuksen toteutus tapahtui toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Pääasialli-sen tutkimusaineiston kerääminen tapahtui haastattelemalla verkostoon kuuluvien yri-tysten edustajia ja potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimuksen lopputuloksena oli toimeksiantajayritykselle luotu malli verkostosta, mistä merkittävän osan muodostaa verkoston potentiaalisten asiakkaiden arviointi verkosto-toimintamallista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu yleisesti verkostoitumisesta ja erityisesti monenkeskisten yritysyhteistyömallien tarkastelusta, minkä avulla palveluntuottajien verkosto mallinnetaan. Verkoston mallintamisen lisäksi tarkastellaan myös toimitilapal-veluiden markkinoita ja markkinoilla käytössä olevia erilaisia toimintamalleja.
Tutkimuksen toteutus tapahtui toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Pääasialli-sen tutkimusaineiston kerääminen tapahtui haastattelemalla verkostoon kuuluvien yri-tysten edustajia ja potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimuksen lopputuloksena oli toimeksiantajayritykselle luotu malli verkostosta, mistä merkittävän osan muodostaa verkoston potentiaalisten asiakkaiden arviointi verkosto-toimintamallista.