Verkkohuutokaupan käytettävyys - tarkastelussa Huuto.netin kaupankäynnin mahdollistavat toiminnot
Vähäsaari, Ville (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Huuto.net-verkkohuutokaupan kaupankäynnin mahdollistavien toimintojen, kuten myyntikohteen ilmoittamisen, käytettävyyttä sekä kartoittaa kehitysmahdollisuuksia. Tarkastelu perustui käytettävyystutkimuksen keinoihin arvioida verkkopalvelun käytettävyyttä. Teoreettisen pohjan muodostivat käytettävyyden asiantuntija Jakob Nielsenin opit sekä muiden alan tutkijoiden näkemykset. Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus ja rakenteeltaan kolmivaiheinen.
Ensimmäinen vaihe oli asiantuntija-arviointi, jossa neljä käytettävyyden asiantuntijaa arvioi Huuto.netin käytettävyyttä tutkimusta varten laaditulla arviointilomakkeella. Toisen vaiheen muodosti palvelun käyttäjille suunnattu, Huuto.netin verkkosivuilla julkaistu käyttäjäkysely, jonka laadinnassa hyödynnettiin asiantuntija-arvioinnissa ilmenneitä käytettävyysongelmia. Kyselyn tulokset analysoitiin 60 satunnaisesti valitulta, palvelua aiemmin käyttäneeltä henkilöltä. Kolmannessa vaiheessa verrattiin asiantuntijoiden tekemien havaintojen vastaavuutta loppukäyttäjien mielipiteisiin.
Asiantuntija-arvioinnin tulokset osoittivat, etteivät Huuto.netin toiminnot sisältäneet katastrofaalisia käytettävyysongelmia. Vakavimmat ongelmat olivat navigaation tehottomuus ja sivuston sekava ulkoasu. Nielsenin käytettävyysperiaatteista eniten rikottiin sääntöä numero yksi: ”Käytä yksinkertaista ja luonnollista dialogia.” Käyttäjäkyselyn mukaan Huuto.netin käyttäjät olivat erityisen tyytymättömiä sivuston nopeuteen ja toimintavarmuuteen. Myös myynnissä olevien kohteiden osastojako koettiin puutteelliseksi ja vanhentuneeksi. Huomattavin näkemysero koski asiantuntijoiden ehdottamaa maksullista jäsenyyttä palvelun laadun parantamiseksi, jonka loppukäyttäjät tyrmäsivät täysin. Kehitysehdotuksia olivat esimerkiksi pakollinen tunnistautuminen käyttäjäksi rekisteröitymisen yhteydessä sekä myyntikohteiden hakutapojen määrän lisääminen.
Suoraa kritiikkiä käyttäjät antoivat siitä, että Huuto.netin verkkosivuilla tarjotaan mahdollisuus lähettää kehitysehdotuksia palvelun käytettävyyttä koskien, mutta toistaiseksi ehdotuksiin ei juurikaan ole reagoitu. Verkkopalvelun ylläpidolta tulisikin edellyttää konkreettisia toimenpiteitä mahdollisten käytettävyysongelmien korjaamiseksi, mikäli käytettävyystutkimuksessa tai käyttäjien antamassa palautteessa sellaisia ilmenee.
Ensimmäinen vaihe oli asiantuntija-arviointi, jossa neljä käytettävyyden asiantuntijaa arvioi Huuto.netin käytettävyyttä tutkimusta varten laaditulla arviointilomakkeella. Toisen vaiheen muodosti palvelun käyttäjille suunnattu, Huuto.netin verkkosivuilla julkaistu käyttäjäkysely, jonka laadinnassa hyödynnettiin asiantuntija-arvioinnissa ilmenneitä käytettävyysongelmia. Kyselyn tulokset analysoitiin 60 satunnaisesti valitulta, palvelua aiemmin käyttäneeltä henkilöltä. Kolmannessa vaiheessa verrattiin asiantuntijoiden tekemien havaintojen vastaavuutta loppukäyttäjien mielipiteisiin.
Asiantuntija-arvioinnin tulokset osoittivat, etteivät Huuto.netin toiminnot sisältäneet katastrofaalisia käytettävyysongelmia. Vakavimmat ongelmat olivat navigaation tehottomuus ja sivuston sekava ulkoasu. Nielsenin käytettävyysperiaatteista eniten rikottiin sääntöä numero yksi: ”Käytä yksinkertaista ja luonnollista dialogia.” Käyttäjäkyselyn mukaan Huuto.netin käyttäjät olivat erityisen tyytymättömiä sivuston nopeuteen ja toimintavarmuuteen. Myös myynnissä olevien kohteiden osastojako koettiin puutteelliseksi ja vanhentuneeksi. Huomattavin näkemysero koski asiantuntijoiden ehdottamaa maksullista jäsenyyttä palvelun laadun parantamiseksi, jonka loppukäyttäjät tyrmäsivät täysin. Kehitysehdotuksia olivat esimerkiksi pakollinen tunnistautuminen käyttäjäksi rekisteröitymisen yhteydessä sekä myyntikohteiden hakutapojen määrän lisääminen.
Suoraa kritiikkiä käyttäjät antoivat siitä, että Huuto.netin verkkosivuilla tarjotaan mahdollisuus lähettää kehitysehdotuksia palvelun käytettävyyttä koskien, mutta toistaiseksi ehdotuksiin ei juurikaan ole reagoitu. Verkkopalvelun ylläpidolta tulisikin edellyttää konkreettisia toimenpiteitä mahdollisten käytettävyysongelmien korjaamiseksi, mikäli käytettävyystutkimuksessa tai käyttäjien antamassa palautteessa sellaisia ilmenee.