Strategisen muutoksen kokeminen sidosryhmien näkökulmasta
Vuorenmaa, Heikki (2006)
Vuorenmaa, Heikki
2006
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Mekaanisen metsäteollisuuden raju murros on jatkunut jo vuosikymmenen ajan. Metsäteollisuus kokonaisuudessaan elää sykleissä, jossa hyvät vuodet seuraavat huonoja. Euroopan talous- ja rahaliittoon liittymisen jälkeen valuutan kurssivaihtelut eivät enää ole tukeneet syklistä liikettä, jolloin metsäteollisuus on pakotettu järkeistämään toimintaansa, niin mekaanisen- kuin paperiteollisuuden saralla. Yritysostojen sekä fuusioiden kautta on etsitty synergiaetuja, suuryritykset pyrkivät keskittymään ydinosaamiseensa ja kilpailemaan mahdollisimman tehokkaasti globaaleilla markkinoilla. Yrityksen tukitoiminnot, kuten esimerkiksi myynti ja markkinointi elävät muutoksissa vaikeita aikoja.
Tämä tutkimus on tehty tapaustutkimuksena Finnforest Oyj:lle sen Myynti ja Markkinointi Suomi yksikölle. Tutkimuksen tavoitteena on ollut ymmärtää myynnin keskittämisessä olleet eri vaiheet sekä sidosryhmien suhtautuminen muutokseen. Myynti ja markkinointi -osasto on tutkimuksessa nähty yrityksen sisäiseksi palveluksi tuotantolaitosten tarpeisiin. Teoriaosuudessa tutkitaan strategista muutosta rakenteellisena ilmiönä sekä siihen liittyviä muutoksen johtamiseen liittyviä haasteita. Näistä mainittakoon hiljaisen tiedon säilyttäminen organisaatiossa muutoksen keskellä.
Tutkimus on suoritettu laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla 35 henkilöä yrityksessä eri asemissa. Teoreettisesta osuudesta rakennetulla haastattelu- sekä aineiston analysointimenetelmällä pyritään ymmärtämään kohdeorganisaatiossa tapahtunutta muutosta
Tämä tutkimus on tehty tapaustutkimuksena Finnforest Oyj:lle sen Myynti ja Markkinointi Suomi yksikölle. Tutkimuksen tavoitteena on ollut ymmärtää myynnin keskittämisessä olleet eri vaiheet sekä sidosryhmien suhtautuminen muutokseen. Myynti ja markkinointi -osasto on tutkimuksessa nähty yrityksen sisäiseksi palveluksi tuotantolaitosten tarpeisiin. Teoriaosuudessa tutkitaan strategista muutosta rakenteellisena ilmiönä sekä siihen liittyviä muutoksen johtamiseen liittyviä haasteita. Näistä mainittakoon hiljaisen tiedon säilyttäminen organisaatiossa muutoksen keskellä.
Tutkimus on suoritettu laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla 35 henkilöä yrityksessä eri asemissa. Teoreettisesta osuudesta rakennetulla haastattelu- sekä aineiston analysointimenetelmällä pyritään ymmärtämään kohdeorganisaatiossa tapahtunutta muutosta