Motivation and Attitudes in Second Language Learning - A Case Study
Holm, Emilia (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Asenteet vaikuttavat opiskelumotivaatioon ja oppimistuloksiin. Sen vuoksi on tärkeää selvittää, kuinka lukiolaiset suhtautuvat vieraan kielen opintoihin ja ovatko he motivoituneita opiskelemaan kieliä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia lukion ensimmäisen vuoden oppilaiden asenteita ja motivaatiota englannin kielen opiskelua kohtaan. Tutkimusmateriaalina on Vaasan lyseon lukion ensimmäisen vuoden oppilaiden täyttämä kysely, jonka pohjalta tutkittiin motivaatiota, asenteita, motiiveja, koulumenestystä ja niissä mahdollisesti ilmeneviä sukupuolieroja. Tutkielmassa analysoitiin mahdollista kielenoppimisen ja opiskelun aiheuttamaa ahdistusta ja sen vaikutusta kielenoppimiseen. Tutkimus perustuu Gardnerin ja Lambertin teoriaan sisä- ja ulkosyntyisestä motivaatiosta, (integrative and instrumental orientation) sekä Gardnerin siitä edelleen kehittämään malliin (socio-educational model), jonka pohjalta kyselylomake laadittiin ja jonka pohjalta analyysi suoritettiin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että lukion ensimmäisen vuoden oppilaiden opiskelumotivaatio on pääosin sisäsyntyistä, vaikka sen yhteydessä esiintyy ulkoisiakin motiiveja, kuten matkustelu ja hyvän työpaikan saanti. Tutkimuksen perusteella oppilailla on myönteinen asenne englannin opiskelua kohtaan, ja he ovat motivoituneita opinnoissaan. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että etenkin miespuoliset oppilaat hyödyntävät vieraan kielen opiskelussa monipuolisesti erilaisia oppimisvälineitä ja ympäristöjä, kuten televisiota ja internettiä. Oppilaat toivovat monipuolisempaa oppimateriaalia ja enemmän keskustelutaitoa parantavia harjoituksia kouluopetukseen. Useat, etenkin naispuoliset oppilaat, kärsivät jännittämisestä englannin tunneilla ja tilanteissa, joissa he joutuvat käyttämään englantia. Kouluopetus onkin haasteen edessä: kuinka luoda oppilaille turvallinen ja kannustava oppimisympäristö, jossa harjoittaa omia, usein puutteelliseksi koettuja, suullisia taitoja.
Tutkielman tulokset osoittavat, että lukion ensimmäisen vuoden oppilaiden opiskelumotivaatio on pääosin sisäsyntyistä, vaikka sen yhteydessä esiintyy ulkoisiakin motiiveja, kuten matkustelu ja hyvän työpaikan saanti. Tutkimuksen perusteella oppilailla on myönteinen asenne englannin opiskelua kohtaan, ja he ovat motivoituneita opinnoissaan. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että etenkin miespuoliset oppilaat hyödyntävät vieraan kielen opiskelussa monipuolisesti erilaisia oppimisvälineitä ja ympäristöjä, kuten televisiota ja internettiä. Oppilaat toivovat monipuolisempaa oppimateriaalia ja enemmän keskustelutaitoa parantavia harjoituksia kouluopetukseen. Useat, etenkin naispuoliset oppilaat, kärsivät jännittämisestä englannin tunneilla ja tilanteissa, joissa he joutuvat käyttämään englantia. Kouluopetus onkin haasteen edessä: kuinka luoda oppilaille turvallinen ja kannustava oppimisympäristö, jossa harjoittaa omia, usein puutteelliseksi koettuja, suullisia taitoja.