Tiedotteista jutuiksi. Partion Suurjuhlan ulkoinen viestintä ja julkisuus
Virta, Salla Pauliina (2008)
Virta, Salla Pauliina
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaista oli ja miten onnistui Suomen Partiolaisten kesällä 2007 järjestämän Suurjuhlan ulkoinen viestintä sekä miten tapahtuma näkyi mediassa. Suurjuhla oli partion 100-vuotisjuhlavuoden päätapahtuma. Käyn sisällönanalyysin ja toimija-analyysin avulla läpi 12 Suurjuhlasta lähetettyä tiedotetta sekä 167 tapahtumasta julkaistua suomenkielistä juttua. Täydennän analyysiä haastattelemalla kahta tapahtuman viestinnästä vastuussa ollutta työntekijää.
Tiedotteita lähetettiin eniten ennakkoon. Suurjuhla-juttuja julkaistiin tasaisesti ennen, tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Jutuista 88 prosenttia julkaistiin sanomalehdissä. Valtakunnalliset ja maakuntalehdet julkaisivat yli puolet kaikista lehtijutuista, mikä osoitti, että Suurjuhlaa pidettiin valtakunnallisesti merkittävänä. Tapahtumasta kirjoitettiin eniten keskisuuria kuvattomia tai yhden kuvan juttuja.
Partio näkyi mediassa vuoden 2007 aikana voimakkaimmin Suurjuhlaa edeltävän toukokuun aikana (432 juttua). Nousua edellisvuoteen oli 18 prosenttia. Tapahtuman työntekijät olivat tyytyväisiä näkyvyyteen, mutta pettyneitä radio- ja tv-osumien määrään. Myös syvällisempiä juttuja sekä panostusta aikakauslehtitiedotukseen olisi kaivattu. Näkökulmissa korostuivat Suurjuhlan ohjelma ja siten aktiivinen tekeminen sekä historia. Tavoiteviesteistä näkyivät parhaiten partiolaisten määrä ja vapaaehtoistyö. Koska tavoiteviestejä oli asetettu liikaa, osa niistä ei päätynyt edes tiedotteisiin. Aikuiset pääsivät jutuissa ääneen lapsia ja nuoria enemmän. Asiantuntijat korostuivat tiedotteissa, mutta toimittajat painottivat osallistujia.
Partion tapahtumaviestintää selkeyttäisi parempi perehtyminen erityisesti sähköisen median toimintatapoihin sekä vakioitu tiedotepohja. Median lähestymiseen ajoissa tulisi kiinnittää huomiota. Terävöitetyillä tavoiteviesteillä partiolla olisi parempi mahdol-lisuus saada oma näkökulmansa mediassa näkyviin. Juttujen määrä ei ole tunnetulle järjestölle ongelma. Siksi kannattaisi panostaa sisältöön ja miettiä, millaisia henkilöitä järjestö haluaa nostaa kasvoikseen.
Tiedotteita lähetettiin eniten ennakkoon. Suurjuhla-juttuja julkaistiin tasaisesti ennen, tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Jutuista 88 prosenttia julkaistiin sanomalehdissä. Valtakunnalliset ja maakuntalehdet julkaisivat yli puolet kaikista lehtijutuista, mikä osoitti, että Suurjuhlaa pidettiin valtakunnallisesti merkittävänä. Tapahtumasta kirjoitettiin eniten keskisuuria kuvattomia tai yhden kuvan juttuja.
Partio näkyi mediassa vuoden 2007 aikana voimakkaimmin Suurjuhlaa edeltävän toukokuun aikana (432 juttua). Nousua edellisvuoteen oli 18 prosenttia. Tapahtuman työntekijät olivat tyytyväisiä näkyvyyteen, mutta pettyneitä radio- ja tv-osumien määrään. Myös syvällisempiä juttuja sekä panostusta aikakauslehtitiedotukseen olisi kaivattu. Näkökulmissa korostuivat Suurjuhlan ohjelma ja siten aktiivinen tekeminen sekä historia. Tavoiteviesteistä näkyivät parhaiten partiolaisten määrä ja vapaaehtoistyö. Koska tavoiteviestejä oli asetettu liikaa, osa niistä ei päätynyt edes tiedotteisiin. Aikuiset pääsivät jutuissa ääneen lapsia ja nuoria enemmän. Asiantuntijat korostuivat tiedotteissa, mutta toimittajat painottivat osallistujia.
Partion tapahtumaviestintää selkeyttäisi parempi perehtyminen erityisesti sähköisen median toimintatapoihin sekä vakioitu tiedotepohja. Median lähestymiseen ajoissa tulisi kiinnittää huomiota. Terävöitetyillä tavoiteviesteillä partiolla olisi parempi mahdol-lisuus saada oma näkökulmansa mediassa näkyviin. Juttujen määrä ei ole tunnetulle järjestölle ongelma. Siksi kannattaisi panostaa sisältöön ja miettiä, millaisia henkilöitä järjestö haluaa nostaa kasvoikseen.