Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verkoston kilpailukyvyn kehittäminen tietojärjestelmän avulla

Virta, Kyllikki (2004)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Virta, Kyllikki
2004
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään, miten verkoston kilpailukykyä pystytään parantamaan ja hyödyntämään verkostoon keskittynyttä ydinosaamista. Tehokkaasti toimiakseen verkosto tarvitsee oikeanlaista tietoa oikeaan paikkaan. Lisäksi sen tulee olla reaaliaikaista ja muuttumatonta. Tulevaisuudessa verkostot tulevat kilpailemaan keskenään yhä enemmän. Kilpailun voittaa verkosto, jolla toimitusketjut ovat parhaiten hallinnassa. Tietojärjestelmiä on helppo käyttää apuna sekä yrityksien toimintojen ohjaamisessa, että toimitusketjujen ohjaamisessa ja hallinnassa.

Tämä tutkimus on ollut apuna eräälle verkostolle kehitettävän tietojärjestelmän suunnittelussa ja rakentamisessa. Tutkimuksella selvitettiin verkoston toimintaympäristö, kehittämiskohteet nykytoiminnassa ja kilpailukyvyn tärkeimmät tekijät verkoston näkökulmasta. Lisäksi tietojärjestelmää rakentaessa huomioitiin käyttäjien näkemyksiä, vaatimuksia ja rajoituksia. Tietojärjestelmällä tultaisiin käsittelemään verkostossa sattuneita poikkeamia.

Tutkimus tehtiin apuna käyttäen kahta menetelmää. Nykytila-analyysin tarkoituksena oli perehtyä toimintaympäristöön ja nykytoimintatapoihin etsien niistä kehittämiskohteet. AHP-menetelmällä selvitettiin verkoston kilpailukyvyn kannalta oleellisimmat tekijät.

Tuloksista kävi selville, että verkostolle yhteiseksi rakennettu tietojärjestelmä toisi apua nykytilanteessa havaittuihin ongelmakohtiin. ISO 9001:2000 laadunhallintajärjestelmän mukaista jatkuvan parantamisen mallia pidettiin hyvänä lähtökohtana lähteä ratkomaan poikkeamia verkostotasolla. Kilpailukykyä parantavia tekijöitä, joita verkostotasolla halutaan lähteä parantamaan, ovat laatu, osaaminen ja asiakaslähtöisyys.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7617]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste