Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Moottori määrittelee selkeästi tehokkuuden uudestaan”. Asennoituminen energia-alan yritysten tiedotteissa

Viita, Marika (2016)

 
Katso/Avaa
osuva_6993.pdf (687.5Kb)
Lataukset: 


Viita, Marika
2016
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tekstintutkimus on hyödyllinen tapa kuvailla maailmaa, sillä tekstit eivät koskaan synny tyhjässä tilassa, vaan niillä on aina jokin merkitys ja tehtävä. Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää, millaista asennoitumista yritysten tiedotteista löytyy ja millä tavalla asennoituminen teksteissä muodostuu. Aineistona ovat Westenergyn, Wärtsilän ja VEO:n vuonna 2015 internetsivuillaan julkaisemat tiedotteet.

Kielen tärkeimpiä piirteitä on sen kyky ilmaista kielenkäyttäjän mielipiteitä ja rakentaa merkityksiä. Tekstin kirjoittajien on hyvä ymmärtää ja tunnistaa näitä piirteitä, sillä viestinnällisillä keinoilla voi vaikuttaa siihen, millä tavalla vastaanottaja viestin tulkitsee. Toisaalta vastuu viestistä ja sen välittämästä informaatiosta on myös lukijalla. Lukijankin on ymmärrettävä ja tunnistettava kielen merkityksiä samalla tavalla, jotta hän voi lukea tiedotteen sellaisena kuin se on: yrityksen itseilmaisuna ja tekstinä, jolla on jokin yrityksen sanelema tavoite.

Tutkimuksen teoriapohjana toimii kaksi toisiinsa kytkeytynyttä teoriaa: systeemis-funktionaalinen kielioppi ja suhtautumisen teoria. Näiden avulla tutkimuksessa tarkastellaan asioiden arvottamiseen, merkityksiin ja kielellisiin valintoihin liittyviä tekstin osia.

Tämä suhtautumista käsittelevä tutkimus osoittaa, että yritysten tiedotteissa arvottaminen kohdistuu tuotteeseen, yritykseen, toimintaan, asiakassuhteeseen, toimialaan ja Vaasan seutuun. Arvottamiseen vaikuttaneet merkitykset rakennetaan yleensä joko sana- tai lausetasolla. Myös konteksti vaikuttaa asennoitumiseen. Vaikka tiedotetta pidetään neutraalina tekstilajina, tutkimus osoittaa, että todellisuudessa tilanne on toinen, sillä yritysten tiedotteet ovat enimmäkseen markkinoivia tekstejä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste