”Moottori määrittelee selkeästi tehokkuuden uudestaan”. Asennoituminen energia-alan yritysten tiedotteissa
Viita, Marika (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tekstintutkimus on hyödyllinen tapa kuvailla maailmaa, sillä tekstit eivät koskaan synny tyhjässä tilassa, vaan niillä on aina jokin merkitys ja tehtävä. Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää, millaista asennoitumista yritysten tiedotteista löytyy ja millä tavalla asennoituminen teksteissä muodostuu. Aineistona ovat Westenergyn, Wärtsilän ja VEO:n vuonna 2015 internetsivuillaan julkaisemat tiedotteet.
Kielen tärkeimpiä piirteitä on sen kyky ilmaista kielenkäyttäjän mielipiteitä ja rakentaa merkityksiä. Tekstin kirjoittajien on hyvä ymmärtää ja tunnistaa näitä piirteitä, sillä viestinnällisillä keinoilla voi vaikuttaa siihen, millä tavalla vastaanottaja viestin tulkitsee. Toisaalta vastuu viestistä ja sen välittämästä informaatiosta on myös lukijalla. Lukijankin on ymmärrettävä ja tunnistettava kielen merkityksiä samalla tavalla, jotta hän voi lukea tiedotteen sellaisena kuin se on: yrityksen itseilmaisuna ja tekstinä, jolla on jokin yrityksen sanelema tavoite.
Tutkimuksen teoriapohjana toimii kaksi toisiinsa kytkeytynyttä teoriaa: systeemis-funktionaalinen kielioppi ja suhtautumisen teoria. Näiden avulla tutkimuksessa tarkastellaan asioiden arvottamiseen, merkityksiin ja kielellisiin valintoihin liittyviä tekstin osia.
Tämä suhtautumista käsittelevä tutkimus osoittaa, että yritysten tiedotteissa arvottaminen kohdistuu tuotteeseen, yritykseen, toimintaan, asiakassuhteeseen, toimialaan ja Vaasan seutuun. Arvottamiseen vaikuttaneet merkitykset rakennetaan yleensä joko sana- tai lausetasolla. Myös konteksti vaikuttaa asennoitumiseen. Vaikka tiedotetta pidetään neutraalina tekstilajina, tutkimus osoittaa, että todellisuudessa tilanne on toinen, sillä yritysten tiedotteet ovat enimmäkseen markkinoivia tekstejä.
Kielen tärkeimpiä piirteitä on sen kyky ilmaista kielenkäyttäjän mielipiteitä ja rakentaa merkityksiä. Tekstin kirjoittajien on hyvä ymmärtää ja tunnistaa näitä piirteitä, sillä viestinnällisillä keinoilla voi vaikuttaa siihen, millä tavalla vastaanottaja viestin tulkitsee. Toisaalta vastuu viestistä ja sen välittämästä informaatiosta on myös lukijalla. Lukijankin on ymmärrettävä ja tunnistettava kielen merkityksiä samalla tavalla, jotta hän voi lukea tiedotteen sellaisena kuin se on: yrityksen itseilmaisuna ja tekstinä, jolla on jokin yrityksen sanelema tavoite.
Tutkimuksen teoriapohjana toimii kaksi toisiinsa kytkeytynyttä teoriaa: systeemis-funktionaalinen kielioppi ja suhtautumisen teoria. Näiden avulla tutkimuksessa tarkastellaan asioiden arvottamiseen, merkityksiin ja kielellisiin valintoihin liittyviä tekstin osia.
Tämä suhtautumista käsittelevä tutkimus osoittaa, että yritysten tiedotteissa arvottaminen kohdistuu tuotteeseen, yritykseen, toimintaan, asiakassuhteeseen, toimialaan ja Vaasan seutuun. Arvottamiseen vaikuttaneet merkitykset rakennetaan yleensä joko sana- tai lausetasolla. Myös konteksti vaikuttaa asennoitumiseen. Vaikka tiedotetta pidetään neutraalina tekstilajina, tutkimus osoittaa, että todellisuudessa tilanne on toinen, sillä yritysten tiedotteet ovat enimmäkseen markkinoivia tekstejä.