Arvioinnin kohteena OP-Pohjolan
Viinikainen, Jenni (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on toimivuusselvityksen avulla arvioida OP-Pohjolan- ryhmän nuorten kohderyhmälle kehittämää ”Meno- ja tulovinkit” – palvelukokonaisuutta. Tutkimus toteutetaan pankin näkökulmasta ja sitä lähestytään kehittämisnäkökulmasta, koska tarkoituksena on saada selville tärkeitä ja hyödyllisiä asioita 18–25–vuotiaiden nuorten opiskelijoiden pankkisuhteista erityisesti OP-Pohjolan, tutkimuksen toimeksiantajan kannalta.
Ensimmäisenä tavoitteena on saada selville millaisen kohderyhmän nuoret pankille muodostavat? Tähän pyritään deskriptiivisesti kuvaamalla nuoria kuluttajina, ja rakentamalla esiymmärrys nuorten rahankäytölle. Toisena tavoitteena on arvioida OP-Pohjolan ”Meno- ja tulovinkkien” kykyä vastata nuorten opiskelijoiden pankkiasioinnin tarpeita? Haastattelumetodina käytetään pienryhmäkeskusteluja (Focus Groupit), joiden avulla arvioidaan palvelukokonaisuuden mahdollisuuksia toteuttaa nuorten pankkiasioinnin tarpeet, entä kokevatko nuoret palvelukokonaisuuden hyödylliseksi? Focus Group- keskustelujen tuloksena nousi esiin, että palvelukokonaisuus sisälsi nuorten käyttämiä ja tarvitsemia tuotteita/palveluja, mutta itse palvelukokonaisuus ”pakettina” oli sinällään tarpeeton. Nuoret valitsevat nykyisestä palvelutarjonnasta mieluimmin ainoastaan tarvitsemansa tuotteet, eivät koko pakettia. Kolmantena tavoitteena on nostaa esiin ja arvioida toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia tai toimenpidesuosituksia nuorten pankkipalvelujen tarjontaan ja erityisesti ”Meno–ja tulovinkit”-palvelukokonaisuuteen.
Nuorten esittämien ajatusten, mielipiteiden ja toiveiden pohjalta kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa palvelukokonaisuuden paketoinnin muuttaminen nykyistä joustavammaksi ja räätälöidymmäksi kunkin opiskelijan tarpeiden mukaiseksi esimerkiksi palvelumoduulien avulla. Tällöin nuori saisi koota itselleen haluamansa ja tavitsemansa paketin. Nykyiseen tilanteeseen verrattuna selkeästi enemmän erottuvuutta kilpailijoihin, näkyvyyttä ja tunnettavuutta kohderyhmässä saataisiin lisää mainonnan tehostamisella televisioon ja radioon. Palvelukokonaisuuden nimeä tulisi myös mahdollisesti ”selkeyttää” ja saada aikaan siitä enemmän sisältöä kuvaavampi. Tällöin OP-Pohjolan tavoite tehdä nuorten palvelukokonaisuudesta ennen kaikkea tarpeellinen, mutta myös houkutteleva, erottumiskykyinen ja helposti ymmärrettävä, olisi lähempänä toteutumista.
Ensimmäisenä tavoitteena on saada selville millaisen kohderyhmän nuoret pankille muodostavat? Tähän pyritään deskriptiivisesti kuvaamalla nuoria kuluttajina, ja rakentamalla esiymmärrys nuorten rahankäytölle. Toisena tavoitteena on arvioida OP-Pohjolan ”Meno- ja tulovinkkien” kykyä vastata nuorten opiskelijoiden pankkiasioinnin tarpeita? Haastattelumetodina käytetään pienryhmäkeskusteluja (Focus Groupit), joiden avulla arvioidaan palvelukokonaisuuden mahdollisuuksia toteuttaa nuorten pankkiasioinnin tarpeet, entä kokevatko nuoret palvelukokonaisuuden hyödylliseksi? Focus Group- keskustelujen tuloksena nousi esiin, että palvelukokonaisuus sisälsi nuorten käyttämiä ja tarvitsemia tuotteita/palveluja, mutta itse palvelukokonaisuus ”pakettina” oli sinällään tarpeeton. Nuoret valitsevat nykyisestä palvelutarjonnasta mieluimmin ainoastaan tarvitsemansa tuotteet, eivät koko pakettia. Kolmantena tavoitteena on nostaa esiin ja arvioida toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia tai toimenpidesuosituksia nuorten pankkipalvelujen tarjontaan ja erityisesti ”Meno–ja tulovinkit”-palvelukokonaisuuteen.
Nuorten esittämien ajatusten, mielipiteiden ja toiveiden pohjalta kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa palvelukokonaisuuden paketoinnin muuttaminen nykyistä joustavammaksi ja räätälöidymmäksi kunkin opiskelijan tarpeiden mukaiseksi esimerkiksi palvelumoduulien avulla. Tällöin nuori saisi koota itselleen haluamansa ja tavitsemansa paketin. Nykyiseen tilanteeseen verrattuna selkeästi enemmän erottuvuutta kilpailijoihin, näkyvyyttä ja tunnettavuutta kohderyhmässä saataisiin lisää mainonnan tehostamisella televisioon ja radioon. Palvelukokonaisuuden nimeä tulisi myös mahdollisesti ”selkeyttää” ja saada aikaan siitä enemmän sisältöä kuvaavampi. Tällöin OP-Pohjolan tavoite tehdä nuorten palvelukokonaisuudesta ennen kaikkea tarpeellinen, mutta myös houkutteleva, erottumiskykyinen ja helposti ymmärrettävä, olisi lähempänä toteutumista.