Rahoitus- ja vakuutuspalvelujen arvonlisäverokohtelu
Viinamäki, Hanna (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää rahoitus- ja vakuutuspalvelujen arvonlisäverokohtelua. Tutkimuksessa tarkasteltavat palvelut poikkeavat muista myytävistä palveluista siinä suhteessa, että ne on säädetty arvonlisäverosta vapaiksi. Kuitenkaan verottomuus ei koske kaikkia rahoitus- ja vakuutuspalveluja, vaan arvonlisäverolain sanamuotoa tulkitaan suppeasti ja vain laissa erikseen verovapaiksi säännellyt palvelut voidaan myydä arvonlisäverotta. Myöskään verottomiin rahoitus- ja vakuutuspalveluihin liittyviin hankintoihin sisältyvä arvonlisävero ei ole vähennyskelpoinen.
Tutkimuksessa todetaan, että rahoitus- ja vakuutustoimintaan liittyvä oikeus- ja verotuskäytäntö on arvonlisäverotuksessa vasta muotoutumisvaiheessa. EY:n tuomioistuimen ratkaisut eivät anna yksiselitteisiä tulkintasääntöjä ja KHO:ssa rahoitus- ja vakuutuspalvelujen arvonlisäverokohtelussa on lakia tulkittu suppeasti. Alan kirjallisuudessa onkin vaihtoehtoina tulkintatilanteiden ratkaisemiseksi ehdotettu joko kuudennen arvonlisäverodirektiivin muuttamista tai Arvonlisäverokomitean sitovia tulkintaohjeita. Myös EU:ssa on suunnitteilla rahoituspalvelujen myynnin muuttamista arvonlisäverolliseksi, jolloin niitä verotettaisiin kuten muitakin palveluja, eikä käytännön tulkintaongelmia myynnin verokohtelusta ja hankintojen veron vähennysoikeudesta enää olisi.
Tutkimuksessa todetaan, että rahoitus- ja vakuutustoimintaan liittyvä oikeus- ja verotuskäytäntö on arvonlisäverotuksessa vasta muotoutumisvaiheessa. EY:n tuomioistuimen ratkaisut eivät anna yksiselitteisiä tulkintasääntöjä ja KHO:ssa rahoitus- ja vakuutuspalvelujen arvonlisäverokohtelussa on lakia tulkittu suppeasti. Alan kirjallisuudessa onkin vaihtoehtoina tulkintatilanteiden ratkaisemiseksi ehdotettu joko kuudennen arvonlisäverodirektiivin muuttamista tai Arvonlisäverokomitean sitovia tulkintaohjeita. Myös EU:ssa on suunnitteilla rahoituspalvelujen myynnin muuttamista arvonlisäverolliseksi, jolloin niitä verotettaisiin kuten muitakin palveluja, eikä käytännön tulkintaongelmia myynnin verokohtelusta ja hankintojen veron vähennysoikeudesta enää olisi.