Tablet-sovellusten käytettävyys alakoulujen opetuksessa. Tarkastelussa eri oppimistyylit
Vierula, Anna (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten lasten opetuskäyttöön suunniteltujen tabletsovellusten käytettävyys tukee erilaisia oppimistyylejä. Oppimistyyleistä työssäni tarkastelin visuaalista, auditiivista ja kinesteettistä oppijaa. Tutkimusaineistona käytin neljää tabletlaitteelle ladattavaa opetussovellusta, ja tutkimusmenetelminä hyödynsin käytettävyysanalyysiä ja heuristista läpikäyntiä.
Opetussovellusten käytettävyyttä analysoitiin käymällä sovellukset läpi useampaan kertaan kahden lähdekirjallisuuden perusteella muodostetun heuristisen listan avulla. Ensimmäinen lista piti sisällään pedagogisia ja teknisiä lasten sovellusten piirteitä ja toinen lista puolestaan eri oppimistyylien oppimista edistäviä tekijöitä.
Tulokset osoittivat, että opetussovellusten sisältö on monipuolista ja ne pitivät sisällään jonkin verran eri oppimistyylin oppimista edistäviä tekijöitä. Sovelluksista löytyi myös pedagogisia ja teknisiä lasten sovellusten piirteitä, kuten opittavuus, muistettavuus, leikkiminen ja pelillisyys. Oppimistyylien näkökulmasta sovellusten sisältö pitäisi kuitenkin olla monipuolisempaa. Visuaalisen oppijan kannalta sovellusten sisältö oli huomioitu hyvin kuvien ja värien osalta. Auditiivinen oppija oli otettu hyvin huomioon lähes joka sovelluksessa erilaisilla äänikomennoilla ja mahdollisuudella nauhoittaa ja kuunnella omaa ääntä. Auditiivisen oppijan kannalta ääntä olisi kuitenkin voitu hyödyntää sovelluksissa enemmän. Kinesteettisen oppijan näkökulmasta sovelluksissa oli parantamisen varaa. Laitteena tablet mahdollistaa liikkeen ja samoin sovellusten tekemispainotteinen sisältö. Sovellukset eivät kuitenkaan vaatineet lapselta kovinkaan monimuotoista kehon liikettä tai esimerkiksi liikkumista paikasta toiseen. Sovelluksista ei siis löydy riittävästi joka oppimistyylin näkökulmasta oppimista edistäviä piirteitä.
Opetussovellusten käytettävyyttä analysoitiin käymällä sovellukset läpi useampaan kertaan kahden lähdekirjallisuuden perusteella muodostetun heuristisen listan avulla. Ensimmäinen lista piti sisällään pedagogisia ja teknisiä lasten sovellusten piirteitä ja toinen lista puolestaan eri oppimistyylien oppimista edistäviä tekijöitä.
Tulokset osoittivat, että opetussovellusten sisältö on monipuolista ja ne pitivät sisällään jonkin verran eri oppimistyylin oppimista edistäviä tekijöitä. Sovelluksista löytyi myös pedagogisia ja teknisiä lasten sovellusten piirteitä, kuten opittavuus, muistettavuus, leikkiminen ja pelillisyys. Oppimistyylien näkökulmasta sovellusten sisältö pitäisi kuitenkin olla monipuolisempaa. Visuaalisen oppijan kannalta sovellusten sisältö oli huomioitu hyvin kuvien ja värien osalta. Auditiivinen oppija oli otettu hyvin huomioon lähes joka sovelluksessa erilaisilla äänikomennoilla ja mahdollisuudella nauhoittaa ja kuunnella omaa ääntä. Auditiivisen oppijan kannalta ääntä olisi kuitenkin voitu hyödyntää sovelluksissa enemmän. Kinesteettisen oppijan näkökulmasta sovelluksissa oli parantamisen varaa. Laitteena tablet mahdollistaa liikkeen ja samoin sovellusten tekemispainotteinen sisältö. Sovellukset eivät kuitenkaan vaatineet lapselta kovinkaan monimuotoista kehon liikettä tai esimerkiksi liikkumista paikasta toiseen. Sovelluksista ei siis löydy riittävästi joka oppimistyylin näkökulmasta oppimista edistäviä piirteitä.