Suuren murroksen sukupolvi matkailupalvelujen kuluttajina
Vesterinen, Hanna-Mari (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Työni tarkoituksena oli perehtyä seniori-ikää lähenevien kuluttajien matkailutuotteille asettamiin erityisvaatimuksiin. Tutkimuksen taustalla oli oletus siitä, että matkailijan ominaisuuksia, tarpeita, motivaatiotekijöitä, asenteita sekä mieltymyksiä analysoimalla voidaan selittää ja ennustaa myös tulevaa matkustuskäyttäytymistä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin tulevien eläkeläismatkailijoiden ominaispiirteitä. Tutkielman empiirisenä tavoitteena oli tarkastella, mitä markkinoinnillisia haasteita suuren murroksen sukupolvi matkailijoina asettaa risteilypalveluja markkinoivalle yritykselle. Empiirisen tutkimuksen kohteena olivat Viking Line Abp:n Suomen VikingClubin 50–64-vuotiaat jäsenet. Aineiston keruu tapahtui sähköpostin välityksellä lähetetyn kirjallisen kyselylomakkeen avulla. Aineiston tilastollisessa tulkinnassa käytettiin suorien jakaumien lisäksi korrelaatio-, faktori- ja varianssianalyysiä sekä Khi-toiseen
-riippumattomuustestiä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin tulevien eläkeläismatkailijoiden ominaispiirteitä. Tutkielman empiirisenä tavoitteena oli tarkastella, mitä markkinoinnillisia haasteita suuren murroksen sukupolvi matkailijoina asettaa risteilypalveluja markkinoivalle yritykselle. Empiirisen tutkimuksen kohteena olivat Viking Line Abp:n Suomen VikingClubin 50–64-vuotiaat jäsenet. Aineiston keruu tapahtui sähköpostin välityksellä lähetetyn kirjallisen kyselylomakkeen avulla. Aineiston tilastollisessa tulkinnassa käytettiin suorien jakaumien lisäksi korrelaatio-, faktori- ja varianssianalyysiä sekä Khi-toiseen
-riippumattomuustestiä.