Viikonpäiväilmiö Helsingin arvopaperipörssissä - Yrityskoon ja kausivaihteluiden vaikutus
Vertanen, Antti (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia, onko Helsingin pörssissä havaittavissa viikonpäi-väilmiö vuosina 1993 – 2002. Tämän lisäksi tutkitaan markkinalaskujen ja -nousujen, sekä markkina-arvolla mitatun yrityskoon vaikutusta viikonpäiväilmiön voimakkuuteen. Tutkielman lähdeaineistona käytetään sekä ulko- että kotimaisia julkaistuja artikkeleita ja kirjoja. Tutkielman empiirisen osan aineistona käytetään Helsingin pörssin vuosien 1993 – 2002 portfolioindeksin ja yleisindeksin päätösarvoja. Lisäksi käytetään Helsingin pörssin päälistalla noteerattujen yritysten osakekohtaisia päätösarvoja vastaavalta ajanjaksolta.
Tutkimuksen hypoteeseina esitetään, että Helsingin pörssistä on löydettävissä viikon-päiväanomalia. Lisäksi esitetään hypoteesit, että yrityksen markkina-arvolla on vaikutusta viikonpäiväilmiön voimakkuuteen ja että laskukausien viikonpäiväilmiö on voimakkaampi kuin nousukausien. Tutkimuksen empiirisessä osassa asetettuja hypoteeseja testataan T-testillä.
Tässä tutkimuksessa havaitaan viikonpäiväilmiön olemassaolo tutkittavassa aineistossa koko tutkimusajanjaksolla. Havaitaan, että keskimääräistä alhaisemmat tuotot ajoittuvat keskiviikolle ja keskimääräistä suuremmat tuotot perjantaille. Havaitaan myös, että laskukausina viikonpäiväilmiö on voimakkaampi ja että markkina-arvoltaan keskisuuret ja suuret yritykset ovat pääasiallisesti vastuussa viikonpäiväilmiön perjantain keskimääräistä suuremmista tuotoista.
Tutkimuksen hypoteeseina esitetään, että Helsingin pörssistä on löydettävissä viikon-päiväanomalia. Lisäksi esitetään hypoteesit, että yrityksen markkina-arvolla on vaikutusta viikonpäiväilmiön voimakkuuteen ja että laskukausien viikonpäiväilmiö on voimakkaampi kuin nousukausien. Tutkimuksen empiirisessä osassa asetettuja hypoteeseja testataan T-testillä.
Tässä tutkimuksessa havaitaan viikonpäiväilmiön olemassaolo tutkittavassa aineistossa koko tutkimusajanjaksolla. Havaitaan, että keskimääräistä alhaisemmat tuotot ajoittuvat keskiviikolle ja keskimääräistä suuremmat tuotot perjantaille. Havaitaan myös, että laskukausina viikonpäiväilmiö on voimakkaampi ja että markkina-arvoltaan keskisuuret ja suuret yritykset ovat pääasiallisesti vastuussa viikonpäiväilmiön perjantain keskimääräistä suuremmista tuotoista.