Matkailun ohjelmapalvelujen turvallisuus
Verhelä, Pauli (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Erilaiset aktiviteetit ja ohjelmapalvelut ovat olennainen osa matkailijoiden kuluttamia palveluita. Turvallisuus matkailussa ja erityisesti ohjelmapalveluissa on asiakastyytyväisyyden ja palvelujen vetovoimaisuuden kannalta olennainen tekijä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää matkailun ohjelmapalveluja tuottavien yritysten turvallisuuden tilaa ja kuluttajaturvallisuussäädösten ja viranomaisohjeiden noudattamista. Tutkimusta tehtäessä oli elinkeino ja valvontaviranomaiset sopeuttamassa toimintaansa vuonna 2004 voimaan tulleen lain kulutushyödykkeiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (75/2004) määräyksiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu turvallisuusjohtamisen teoriasta sekä kuluttajaturvallisuuslainsäädännön ja valvontaviranomaisten ohjeistusten esittelystä. Tutkimuksen konteksti muodostuu elämyspalvelujen ja matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisen kuvailusta. Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa kerättiin sähköisen kyselyn avulla aineistoa kaikkiaan 181:ltä ohjelmapalvelujen eri muotoja edustavalta palvelujen tarjoajalta. Aineiston keruu tapahtui vuonna 2006. Tutkimuksessa kartoitettiin myös yritysten perustietoja, koska kovaa vauhtia kasvavan elinkeinon yrityksistä ei ole olemassa tilastotietoja.
Aineiston perusteella voidaan todeta, että lain vaatimien turvallisuussuunnittelun ja turvallisuustyön organisoinnin osalta yritykset olivat vasta osittain pystyneet jalkauttamaan vaatimukset omaan toimintaansa. Turvallisuussuunnitelmia ei ollut kaikilla yrityksillä eikä myöskään nimettyjä turvallisuudesta vastaavia henkilöitä. Onnettomuuksia yrityksissä tapahtuu palvelujen vaativuuteen ja riskialttiuteen nähden vähän ja nekin ovat pääasiassa lieviä. Tutkimuksessa ilmeni myös, että tärkeimpiä turvallisuustekijöitä ovat asenteet – sekä asiakkaiden että palvelujen tarjoajien
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu turvallisuusjohtamisen teoriasta sekä kuluttajaturvallisuuslainsäädännön ja valvontaviranomaisten ohjeistusten esittelystä. Tutkimuksen konteksti muodostuu elämyspalvelujen ja matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisen kuvailusta. Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa kerättiin sähköisen kyselyn avulla aineistoa kaikkiaan 181:ltä ohjelmapalvelujen eri muotoja edustavalta palvelujen tarjoajalta. Aineiston keruu tapahtui vuonna 2006. Tutkimuksessa kartoitettiin myös yritysten perustietoja, koska kovaa vauhtia kasvavan elinkeinon yrityksistä ei ole olemassa tilastotietoja.
Aineiston perusteella voidaan todeta, että lain vaatimien turvallisuussuunnittelun ja turvallisuustyön organisoinnin osalta yritykset olivat vasta osittain pystyneet jalkauttamaan vaatimukset omaan toimintaansa. Turvallisuussuunnitelmia ei ollut kaikilla yrityksillä eikä myöskään nimettyjä turvallisuudesta vastaavia henkilöitä. Onnettomuuksia yrityksissä tapahtuu palvelujen vaativuuteen ja riskialttiuteen nähden vähän ja nekin ovat pääasiassa lieviä. Tutkimuksessa ilmeni myös, että tärkeimpiä turvallisuustekijöitä ovat asenteet – sekä asiakkaiden että palvelujen tarjoajien