ALKUPERÄMAAN VAIKUTUS KULUTTAJAN VIININ KOKEMISEEN- Erityistarkastelussa kotimaiset marjaviinit
Vasama, Pirjo (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on arvioida alkuperän asemaa kuluttajien elintarvikkeisiin liittämien stereotyyppisten uskomusten lähteenä ja heidän aistinvaraisten kokemusten muokkaajana. Tavoitteeseen päästään luomalla katsaus alkuperän roolista kuluttajan valinnoissa sekä tutkimuksia kuluttajan stereotyyppisistä uskomuksista. Toisena tavoitteena on kuvata ja analysoida kuluttajan eri aistien merkitystä tuotteiden kokemisessa, perehtymällä aistikokemiseen ja aistien käyttämiseen markkinoinnissa, sekä kuluttajan asenteisiin ja käyttäytymiseen. Kolmantena tavoitteena on tarkastella empirian avulla sitä, millaisia stereotyyppisiä uskomuksia kuluttajat liittävät eri alkuperää edustaviin marjaviineihin, ja missä määrin nämä uskomukset vaikuttavat kotimaisen marjaviinin aistinvaraiseen arvioimiseen. Tutkielman tarkastelutapa deskriptiivis- analyyttinen ja tutkimusongelmaa tarkastellaan kuluttajan näkökulmasta.
Tutkielman empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa kerättiin avoimen kysymyksen avulla uskomuksia ja mielikuvia eri maista tulevista viineistä. Lisäksi tehtiin kvalitatiivinen makutesti sokkona, käyttäen kyselylomaketta tiedonkeruumenetelmänä. Tällä pyrittiin selvittämään missä määrin uskomukset ja mielikuvat ohjaavat ja vaikuttavat kuluttajan aistikokemukseen.
Tutkimustulokset osoittavat alkuperän vaikuttavan suomalaisen viinin aistikokemiseen. Makutestin tulokset olivat samansuuntaisia laadullisen tutkimuksen tuottamiin maamielikuviin ja stereotyyppisiin uskomuksiin verrattaessa. Suuria eroja ei kuitenkaan löydetty aistikokemisen kvantitatiivisen ja stereotyyppisen kvalitatiivisen tutkimuksen välillä.
Tutkielman empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa kerättiin avoimen kysymyksen avulla uskomuksia ja mielikuvia eri maista tulevista viineistä. Lisäksi tehtiin kvalitatiivinen makutesti sokkona, käyttäen kyselylomaketta tiedonkeruumenetelmänä. Tällä pyrittiin selvittämään missä määrin uskomukset ja mielikuvat ohjaavat ja vaikuttavat kuluttajan aistikokemukseen.
Tutkimustulokset osoittavat alkuperän vaikuttavan suomalaisen viinin aistikokemiseen. Makutestin tulokset olivat samansuuntaisia laadullisen tutkimuksen tuottamiin maamielikuviin ja stereotyyppisiin uskomuksiin verrattaessa. Suuria eroja ei kuitenkaan löydetty aistikokemisen kvantitatiivisen ja stereotyyppisen kvalitatiivisen tutkimuksen välillä.