Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ALKUPERÄMAAN VAIKUTUS KULUTTAJAN VIININ KOKEMISEEN- Erityistarkastelussa kotimaiset marjaviinit

Vasama, Pirjo (2012)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
osuva_4949.pdf (7.126Mb)
Lataukset: 


Vasama, Pirjo
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on arvioida alkuperän asemaa kuluttajien elintarvikkeisiin liittämien stereotyyppisten uskomusten lähteenä ja heidän aistinvaraisten kokemusten muokkaajana. Tavoitteeseen päästään luomalla katsaus alkuperän roolista kuluttajan valinnoissa sekä tutkimuksia kuluttajan stereotyyppisistä uskomuksista. Toisena tavoitteena on kuvata ja analysoida kuluttajan eri aistien merkitystä tuotteiden kokemisessa, perehtymällä aistikokemiseen ja aistien käyttämiseen markkinoinnissa, sekä kuluttajan asenteisiin ja käyttäytymiseen. Kolmantena tavoitteena on tarkastella empirian avulla sitä, millaisia stereotyyppisiä uskomuksia kuluttajat liittävät eri alkuperää edustaviin marjaviineihin, ja missä määrin nämä uskomukset vaikuttavat kotimaisen marjaviinin aistinvaraiseen arvioimiseen. Tutkielman tarkastelutapa deskriptiivis- analyyttinen ja tutkimusongelmaa tarkastellaan kuluttajan näkökulmasta.

Tutkielman empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa kerättiin avoimen kysymyksen avulla uskomuksia ja mielikuvia eri maista tulevista viineistä. Lisäksi tehtiin kvalitatiivinen makutesti sokkona, käyttäen kyselylomaketta tiedonkeruumenetelmänä. Tällä pyrittiin selvittämään missä määrin uskomukset ja mielikuvat ohjaavat ja vaikuttavat kuluttajan aistikokemukseen.

Tutkimustulokset osoittavat alkuperän vaikuttavan suomalaisen viinin aistikokemiseen. Makutestin tulokset olivat samansuuntaisia laadullisen tutkimuksen tuottamiin maamielikuviin ja stereotyyppisiin uskomuksiin verrattaessa. Suuria eroja ei kuitenkaan löydetty aistikokemisen kvantitatiivisen ja stereotyyppisen kvalitatiivisen tutkimuksen välillä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5294]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste