Verkkokurssin rakenne ja käytettävyys
Varjo, Sami (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuskohteenani verkkopohjaisen, neljästä verkkokurssista muodostuvan markkinoinnin sivuainekokonaisuuden toteutus, joka koostuu neljästä verkkokurssista. Tutkimuksessa tarkastelen kurssien rakennetta ja käyttöliittymää. Tutkimus on käytettävyystutkimus, jossa käsitellään verkkokurssin käytettävyyttä, käyttöliittymää, toteutustapoja, rakennetta ja toimintatapoja verkkokurssilla.
Tutkimuksessa vertailen opettajan ja opiskelijan roolien muutosta perinteisessä ja verkko-oppimisympäristössä. Perehdyn yleisesti oppimisteorioihin, hypertekstiin, käyttöliittymään ja verkkopohjaisiin oppimisympäristöihin liittyviin käsitteisiin. Verkkokurssin käyttöliittymää tarkastelen 4 näkökulmasta: graafinen ulkoasu, rakenne, käytettävyys ja ohjeet. Tarkastelen myös käyttäjien erilaisuuden ja yksilöllisten ominaisuuksien vaikutusta verkkokurssin suunnitteluprosessiin.
Tutkimusaineistona käytettiin opiskelijoiden täyttämiä kyselylomakkeita ja kurssin aikana saatua palautetta. Opiskelijoille lähetettiin kurssin alussa kyselylomake, joka kartoitti heidän valmiuksiaan ja odotuksiaan, ja kurssin lopussa toinen, joka kartoitti kurssin toimintatapojen toimivuutta, ongelmia, rakennetta ja käytettävyyttä. Tutkimuksen tulokset ovat olleet hyvin positiivisia: verkkokurssit ovat hyvä vaihtoehto perinteiselle lähiopetukselle, ne lisäävät joustavuutta, vapautta aika- ja paikkasidonnaisuudesta, yksilöllisyyttä ja itsenäisyyttä.
Opiskelijoiden osaamisen ja kokemusten hyödyntäminen ja huomioiminen suunnittelussa antavat edellytykset luoda toimiva kurssikokonaisuus, joka ei vaadi käyttäjältään teknistä osaamista ja edistää oppimista. Opiskelijalähtöisyyden säilyttäminen kurssisuunnittelun perustana luo edellytykset luoda toimiva ja opiskelijoiden tarpeita vastaava verkkokurssi.
Tutkimuksessa vertailen opettajan ja opiskelijan roolien muutosta perinteisessä ja verkko-oppimisympäristössä. Perehdyn yleisesti oppimisteorioihin, hypertekstiin, käyttöliittymään ja verkkopohjaisiin oppimisympäristöihin liittyviin käsitteisiin. Verkkokurssin käyttöliittymää tarkastelen 4 näkökulmasta: graafinen ulkoasu, rakenne, käytettävyys ja ohjeet. Tarkastelen myös käyttäjien erilaisuuden ja yksilöllisten ominaisuuksien vaikutusta verkkokurssin suunnitteluprosessiin.
Tutkimusaineistona käytettiin opiskelijoiden täyttämiä kyselylomakkeita ja kurssin aikana saatua palautetta. Opiskelijoille lähetettiin kurssin alussa kyselylomake, joka kartoitti heidän valmiuksiaan ja odotuksiaan, ja kurssin lopussa toinen, joka kartoitti kurssin toimintatapojen toimivuutta, ongelmia, rakennetta ja käytettävyyttä. Tutkimuksen tulokset ovat olleet hyvin positiivisia: verkkokurssit ovat hyvä vaihtoehto perinteiselle lähiopetukselle, ne lisäävät joustavuutta, vapautta aika- ja paikkasidonnaisuudesta, yksilöllisyyttä ja itsenäisyyttä.
Opiskelijoiden osaamisen ja kokemusten hyödyntäminen ja huomioiminen suunnittelussa antavat edellytykset luoda toimiva kurssikokonaisuus, joka ei vaadi käyttäjältään teknistä osaamista ja edistää oppimista. Opiskelijalähtöisyyden säilyttäminen kurssisuunnittelun perustana luo edellytykset luoda toimiva ja opiskelijoiden tarpeita vastaava verkkokurssi.