• Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tuotetiedon hallinta asiakasohjautuvassa projektiliiketoiminnassa

Valto, Pasi (2004)

 
Tweet Pikkukuva
 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Valto, Pasi
2004
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tuotetietoa syntyy jatkuvasti. Sähköisen tiedonsiirron eri teknologioiden kehittyminen helpottaa entisestään tuotetiedon tuottamista. Tuotteiden pitenevät elinkaaret ja erilaiset oheispalvelut lisäävät omalta osaltaan tiedon määrää. Suuria tietomääriä on pakko kyetä hallitsemaan, jotta uutta tietoa voidaan hyödyntää tehokkaasti tulevaisuudessa. Viimevuosien aikana useat yritykset ovatkin tehneet kartoituksia tuotetiedonhallinta- eli PDM-järjestelmän hankkimiseksi.

Tämä tutkimus on Andritz Oy, Wood Processingin tilaama ja syntynyt tarpeesta yrityksen tuotetiedon hallinnan nykytilan selvittämiseen. Selvitys toteutetaan benchmarkingin keinoin, vertaamalla kahden erilaisen laitteen tuoteprosesseja. Tutkimuksessa haastatellaan esimerkkilaitteiden tilaus-toimitusprosessien eri vaiheissa mukana olevia henkilöitä tarjouksesta jälkimarkkinontiin. Lisäksi haastateltavat henkilöt täyttävät kaavakkeen, jonka avulla selvitetään toimintojen välisiä vuorovaikutussuhteita. Kaavakkeiden pohjalta muodostetaan DSM-matriisit kummankin laitteen osalta. Tarkoitus on vastata kysymykseen mikä on tuotetiedon hallinna nykytila Andritz Oy:ssa kahden tarkasteltavan tuoteprosessin kohdalla ja miten tuotetiedon hallintaa voitaisiin kehittää kohdeyritykselle ominaisessa toimintaympäristössä? Haastattelujen ja matriisien perusteella ilmenee, että tuotetiedon hallintaan kannattaa ohjata voimavaroja jatkossa ja käynnistää projekti PDM-järjestelmän hankkimiseksi. Aihetta on myös keskittyä informaatiovirtojen selkeyttämiseen sekä yhdenmukaisten toimintatapojen sopimiseen eri toimintojen välillä.

Tutkimuksen käsiteanalyyttisessa osuudessa selvitetään tuotetiedon hallinnan perusteita aikaisempaan tutkimukseen pohjautuen. Menetelmäosuudessa annetaan kuvaus tutkimusmenetelmästä ja vuorovaikutussuhteiden analysointiin käytettävästä DSM- matriisista. Empiriaosuudessa puretaan haastattelujen ja kaavakkeiden kautta kerätty tieto. Näiden osioiden pohjalta luodaan lopuksi suositukset ja johtopäätökset.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [4746]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta