Sote-alueen muodostamisen pirullinen peli Pohjanmaalla
Vaisto-Sund, Kaisa (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin Pohjanmaan sote-alueiden muodostamista, sen pelitaktiikoita ja säännönmukaisuuksia pirullisen pelin ja hallinnollisten alueiden muodostamisen viitekehyksessä. Tutkimusmaakuntina olivat Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa. Keskeisiä käsitteitä ovat pirullinen peli, hallinnollisen alueen muodostaminen, sote-uudistus ja sote-alueet. Pirullinen peli on viitekehys, jossa pirullisia ongelmia pyritään ratkomaan. Pelin tulisi olla vuorovaikutteista ja innovatiivista, ja siinä pyritään parhaisiin mahdollisiin lopputuloksiin. Hallinnollisten alueiden muodostaminen on aluejakoa, jolla pyritään toiminnan organisointiin, valvomiseen ja ohjaamiseen. Alueiden muodostamista ja pirullista peliä yhdistää muun muassa yhteisen päämäärän hämäryys ja ajallinen päättymättömyys. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksella eli sote-uudistuksella on tarkoitus luoda uusi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenne, jossa kaikkien palvelujen järjestämisvastuu on 18 sote-alueella, joita kutsutaan maakunniksi. Sote-uudistus toteutetaan siis maakuntamallilla.
Tämän tutkielman tavoitteena on luoda kokonaiskuva Pohjanmaan pirullisen sote-pelin ilmenemismuodoista, pelaajakentällisistä, pelaajien käyttämistä pelitaktiikoista ja pelin säännönmukaisuuksista. Tarkoituksena on avata pelaajille sitä, millaisessa pelissä he ovat mukana ja miten pelin pirullisuutta voisi olla mahdollisuus hälventää.
Tutkimuskysymyksinä olivat, miten pirullinen peli ilmenee sote-alueiden muodostamisessa Pohjanmaalla sekä mitkä toimijatahot ovat peliin osallisena ja onko pelistä löydettävissä erilaisia pelitaktiikoita ja säännönmukaisuuksia. Kysymyksessä on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen empiria kerättiin kymmenellä teemahaastattelulla, joissa haastateltiin kummankin maakunnan keskeisiä sote-uudistustoimijoita.
Tutkimuksen perusteella Pohjanmaan pirullinen peli ilmeni tyytymättömyytenä maakuntamalliin ja sen uudistussisältöön. Peliä leimasi omista näkökulmista kiinnipitäminen, yhteistyön ja vuorovaikutuksen heikkous, innovatiivisuuden, luovuuden ja luottamuksen puute sekä uudistusväsymys. Sote-hallinnon pelättiin monimutkaistuvan uudistuksen myötä. Pelaajien huolena oli uudistustavoitteiden ristiriitaisuus ja hämärtyminen, laajan ympärivuorokautisen päivystyksen linjaus ja asiakkaan unohtuminen. Soteuudistuksen todettiin muuttuneen lyhytnäköiseksi poliittiseksi valtapeliksi, mikä oli vääristänyt soteuudistusvalmistelua ja aiheuttanut kunta- ja maakuntatason vastakkainasettelua valtiotasoon. EteläPohjanmaan pelikentän keskiöön hahmottui vahvasti maakunnan sote-projekti työryhmineen, kun puolestaan Pohjanmaan pelikenttä piirtyi enemmän pirstaleiseksi ja epäorganisoiduksi, koska valmistelutyöstä puuttui selkeä, auktoriteettiä omaava johtava pelaaja. Maakuntien pelejä leimasi kilpailuhenkinen pelitaktiikka, mutta Etelä-Pohjanmaalla yhteistyötä korostavaa pelitaktiikka oli myös käytössä. Kummassakin maakunnassa oli parannettavaa aidossa pelaajien osallistamisessa.
Tämän tutkielman tavoitteena on luoda kokonaiskuva Pohjanmaan pirullisen sote-pelin ilmenemismuodoista, pelaajakentällisistä, pelaajien käyttämistä pelitaktiikoista ja pelin säännönmukaisuuksista. Tarkoituksena on avata pelaajille sitä, millaisessa pelissä he ovat mukana ja miten pelin pirullisuutta voisi olla mahdollisuus hälventää.
Tutkimuskysymyksinä olivat, miten pirullinen peli ilmenee sote-alueiden muodostamisessa Pohjanmaalla sekä mitkä toimijatahot ovat peliin osallisena ja onko pelistä löydettävissä erilaisia pelitaktiikoita ja säännönmukaisuuksia. Kysymyksessä on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen empiria kerättiin kymmenellä teemahaastattelulla, joissa haastateltiin kummankin maakunnan keskeisiä sote-uudistustoimijoita.
Tutkimuksen perusteella Pohjanmaan pirullinen peli ilmeni tyytymättömyytenä maakuntamalliin ja sen uudistussisältöön. Peliä leimasi omista näkökulmista kiinnipitäminen, yhteistyön ja vuorovaikutuksen heikkous, innovatiivisuuden, luovuuden ja luottamuksen puute sekä uudistusväsymys. Sote-hallinnon pelättiin monimutkaistuvan uudistuksen myötä. Pelaajien huolena oli uudistustavoitteiden ristiriitaisuus ja hämärtyminen, laajan ympärivuorokautisen päivystyksen linjaus ja asiakkaan unohtuminen. Soteuudistuksen todettiin muuttuneen lyhytnäköiseksi poliittiseksi valtapeliksi, mikä oli vääristänyt soteuudistusvalmistelua ja aiheuttanut kunta- ja maakuntatason vastakkainasettelua valtiotasoon. EteläPohjanmaan pelikentän keskiöön hahmottui vahvasti maakunnan sote-projekti työryhmineen, kun puolestaan Pohjanmaan pelikenttä piirtyi enemmän pirstaleiseksi ja epäorganisoiduksi, koska valmistelutyöstä puuttui selkeä, auktoriteettiä omaava johtava pelaaja. Maakuntien pelejä leimasi kilpailuhenkinen pelitaktiikka, mutta Etelä-Pohjanmaalla yhteistyötä korostavaa pelitaktiikka oli myös käytössä. Kummassakin maakunnassa oli parannettavaa aidossa pelaajien osallistamisessa.