Vuorovaikutteisuus ja viihtellisyys digitaalisissa kuluttajapalveluissa – Esimerkkinä viihdeformaatti Big Brother
Vainionpää, Sanna (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää kuluttajille syntyviä merkityksiä siitä, mikä koetaan tärkeäksi liikuttaessa digitaalisinteraktiivisissa palveluympäristöissä. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan ongelmaa erityisesti case-yrityksen kannalta ja ongelma-alueeksi rajautuvat lähinnä viihdesisältöiset kuluttajapalvelut.
Tavoitteeseen pyritään tutkimuksen teoriaosuudessa hahmottelemalla digitaalisten kuluttajapalveluiden viitekehystä. Teoriassa tarkastellaan kuluttajapalveluiden arvon muodostumista eri näkökulmista. Ensiksi käsitellään kuluttajapalveluiden digitaalista olemusta ja käsitettä sekä eri digitaalisten mediavälineiden suhdetta kuluttajapalveluihin. Lisäksi tarkastellaan postmodernin kuluttajan tarpeita ja teorioita
viihteellisen median tekijöistä. Tämän jälkeen keskitytään tarkastelemaan myös vuorovaikutteisuuden ja interaktiivisuuden tasojen ja muodon merkiystä digitaalisten kuluttajapalveluiden käytössä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa teoreettiselle mallille haetaan syvempiä merkityksiä kahden teemakeskusteluryhmän synnyttämien keskustelujen pohjalta. Keskusteluryhmät jaettiin digitaalisten kuluttajapalveluiden käytön määrän ja laadun suhteen kahteen erilaiseen ryhmään, jotta saataisiin esille relevantteja vertailuja. Keskusteluteemat nostettiin teoriaosuuden viitekehysmallin pohjalta ja sovellettiin casetapauksen aihepiiriin sopivaksi.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että digitaalisten kuluttajapalveluiden arvoketju perustuu hyvin erilaiselle logiikalle kuin perinteisten palveluiden koettu arvo tai mainosrahoitteisten mediasisältöjen rakentaminen. Kuluttajan roolin huomioiminen aktiivisena osallistujana, palvelukokemuksen muodostajana tai jopa tuottajana on merkittävän tärkeää tiedostaa rakennettaessa toimivia digitaalisia palvelukonsepteja.
Tavoitteeseen pyritään tutkimuksen teoriaosuudessa hahmottelemalla digitaalisten kuluttajapalveluiden viitekehystä. Teoriassa tarkastellaan kuluttajapalveluiden arvon muodostumista eri näkökulmista. Ensiksi käsitellään kuluttajapalveluiden digitaalista olemusta ja käsitettä sekä eri digitaalisten mediavälineiden suhdetta kuluttajapalveluihin. Lisäksi tarkastellaan postmodernin kuluttajan tarpeita ja teorioita
viihteellisen median tekijöistä. Tämän jälkeen keskitytään tarkastelemaan myös vuorovaikutteisuuden ja interaktiivisuuden tasojen ja muodon merkiystä digitaalisten kuluttajapalveluiden käytössä.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa teoreettiselle mallille haetaan syvempiä merkityksiä kahden teemakeskusteluryhmän synnyttämien keskustelujen pohjalta. Keskusteluryhmät jaettiin digitaalisten kuluttajapalveluiden käytön määrän ja laadun suhteen kahteen erilaiseen ryhmään, jotta saataisiin esille relevantteja vertailuja. Keskusteluteemat nostettiin teoriaosuuden viitekehysmallin pohjalta ja sovellettiin casetapauksen aihepiiriin sopivaksi.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että digitaalisten kuluttajapalveluiden arvoketju perustuu hyvin erilaiselle logiikalle kuin perinteisten palveluiden koettu arvo tai mainosrahoitteisten mediasisältöjen rakentaminen. Kuluttajan roolin huomioiminen aktiivisena osallistujana, palvelukokemuksen muodostajana tai jopa tuottajana on merkittävän tärkeää tiedostaa rakennettaessa toimivia digitaalisia palvelukonsepteja.