Kyvykkyyksien arviointi due diligence -prosessissa
Vainio-Hynnilä, Henri (2010)
Vainio-Hynnilä, Henri
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
80-luvulla alkunsa saanut resurssiperustainen strategianäkemys keskittää yrityksen huomion omiin arvokkaisiin ja vaikeasti kopioitaviin resursseihinsa, joiden avulla yritys voi tavoittaa pysyvää kilpailuetua markkinoillaan. Nämä resurssit pitävät sisällään myös yrityksen kyvykkyydet, jotka ovat yrityksen toiminnan kannalta tärkeitä.
Yritysostot ovat nopea tapa yrityksille kasvattaa markkinaosuuksia sekä hankkia resurs-seja ja uutta osaamista. Kaupoissa onnistuakseen yritysostoa harkitsevan yrityksen täy-tyy tehdä taustatyönsä kohdeyrityksen suhteen huolellisesti. Kohdeyrityksen perusteelli-sesta arvioinnista käytetään tutkimuskirjallisuudessa ja myös käytännössä yleisesti ter-miä ”due diligence”. Due diligence -prosessin jälkeen ostajayritys on määritellyt itsel-leen mm. kohdeyrityksen taloudellisen tilan, yleiset ongelmakohdat ja resurssit. Näiden tietojen pohjalta ostajayritys voi määritellä itselleen kaupan hinnan ylärajan ja yleisen kannattavuuden.
Työn tavoitteena oli tutkia, missä asemassa kyvykkyyksien kartoitus on osana tätä due diligence -prosessia suomalaisessa yritysmaailmassa. Tutkimuksiin haastateltiin neljää asiantuntijaa konsulttitoimistoista, joista jokainen kuuluu Suomen suurimpiin. Tutkimus osoitti, että tutkimuskirjallisuudessa esiin nostetut kohdeyrityksen kyvykkyydet ja nii-den tutkiminen due diligence -prosessin yhteydessä eivät ole suomalaisissa yrityskau-poissa vielä suuressa roolissa. Niiden merkitys on kuitenkin vaihtelevissa määrin alettu tunnistaa, mutta hyvät työkalut niiden tutkimiseen ovat vielä löytämättä. Työn lopussa pohdittiin kyvykkyyksien kartoittamisen tulevaisuutta sekä niihin liittyvän lisätutki-muksen tarvetta.
Yritysostot ovat nopea tapa yrityksille kasvattaa markkinaosuuksia sekä hankkia resurs-seja ja uutta osaamista. Kaupoissa onnistuakseen yritysostoa harkitsevan yrityksen täy-tyy tehdä taustatyönsä kohdeyrityksen suhteen huolellisesti. Kohdeyrityksen perusteelli-sesta arvioinnista käytetään tutkimuskirjallisuudessa ja myös käytännössä yleisesti ter-miä ”due diligence”. Due diligence -prosessin jälkeen ostajayritys on määritellyt itsel-leen mm. kohdeyrityksen taloudellisen tilan, yleiset ongelmakohdat ja resurssit. Näiden tietojen pohjalta ostajayritys voi määritellä itselleen kaupan hinnan ylärajan ja yleisen kannattavuuden.
Työn tavoitteena oli tutkia, missä asemassa kyvykkyyksien kartoitus on osana tätä due diligence -prosessia suomalaisessa yritysmaailmassa. Tutkimuksiin haastateltiin neljää asiantuntijaa konsulttitoimistoista, joista jokainen kuuluu Suomen suurimpiin. Tutkimus osoitti, että tutkimuskirjallisuudessa esiin nostetut kohdeyrityksen kyvykkyydet ja nii-den tutkiminen due diligence -prosessin yhteydessä eivät ole suomalaisissa yrityskau-poissa vielä suuressa roolissa. Niiden merkitys on kuitenkin vaihtelevissa määrin alettu tunnistaa, mutta hyvät työkalut niiden tutkimiseen ovat vielä löytämättä. Työn lopussa pohdittiin kyvykkyyksien kartoittamisen tulevaisuutta sekä niihin liittyvän lisätutki-muksen tarvetta.